Манипулирането на реално изминатите километри създава опасни ситуации на пътя

Затвор за превъртане на километража на колите. От Съюза на българските автомобилисти внесоха предложението за гласуване в парламента. Причината – манипулирането на реално изминатите километри не само ощетява финансово купувачите на автомобили, но и създава опасни ситуации на пътя. Какви са рисковете?

Повече от половината автомобили, които се движат по пътищата у нас, са около или над 20 години. За да се вдигнат цените им обаче търговците не рядко намаляват километрите им. Така докато достигне един автомобил до нас, километрите му могат да бъдат стопени наполовина. А нерядко си тръгваме от автокъщите без да разберем какво точно купуваме.

По темата

Най-често колите втора ръка у нас идват от Германия и Италия. Но колкото повече наближава България, толкова повече се стопяват километрите.

„Ние сме свидетели на едно двойно пренавъртане”, обяснява Настимир Ананиев, председател на Комисия по транспорт в НС.

„Веднъж в Германия и след това и у нас”, казва инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти.

„И всъщност една кола, която е на 400 000 км в България я представят на 160 000 км – повече от двойно”, добавя Настимир Ананиев, председател на Комисия по транспорт в НС.

„Това са щети за самия гражданин, но и за държавата заради ПТП-та”, смята инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти.

Показва го и статистиката:

„Състоянието на автомобила влияе върху големия брой на ПТП в България и на жертвите в България”, добавя Настимир Ананиев.

А бизнесът с въртене на километражите върви с пълна сила. Манипулацията може да поръчаме от 30-40 до 300-400 лева. И да изчакаме само няколко минути.

Затова от СБА искат и радикални санкции. А именно – всяко въртене на километража да стане престъпление.

„До 6000 лева глоба и от 1 до 3 години затвор”, обясни инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти.

Как обаче да познаем измамниците? Вариант 1 – като проверим сервизната история на колата, която ще купуваме. Избираме произволен автомобил в тази автокъща. Опитните монтьори като Ивайло могат да хванат манипулацията от пръв поглед.

„Сверяват се работните часове на колата като моточасове, стари грешки с техните километражи и данни”, обяснява Ивайло Пенков, автотехник и диагностик.

По външните белези бързо преценява, че километражът на тази кола е пипан. Проверяваме със специална апаратура, която връзваме с автомобила.

„Колата показва, че е на 142 000 км и ние трябва да проверим дали това е така. В случая не са това. Ако беше всичко наред, щеше да изкара километража, който излиза на таблото”, казва Ивайло Пенков.

За да купим това, за което плащаме, трябва да избираме новата си кола само в големите автокъщи, съветват търговците.

Често манипулирането на характеристики на автомобила може да се окаже и опасно. Според статистиката една трета от катастрофите у нас стават именно заради състоянието на автомобилите.