Директорът на фестивала разкрива що е то съвременен танц

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс ONE DANCE WEEK се завръща в Пловдив от 9 до 30 октомври.Какъв ще е ритъмът на танца – за nova.bg разкрива Елианна Лилова, директор на феста.

Пловдив ще танцува за поредна година с фестивала ONE DANCE WEEK, какво невиждано в предишните издания на фестивала, ще има тази година?

Елианна Лилова

Елиа: Увеличихме броя на спектаклите от седем на девет. Добавихме две нови географски завоевания – Тайван и Канада. Увеличихме и броя на професионалните танцови работилници – тази година те са три, т.е. - с две повече от 2015-а. Върнахме кино програмата и удвоихме разговорите и срещи с хореографи и изпълнители. В добавка: всички компании идват за първи път в България, а спектаклите красят афишите на най-големите форуми за съвременен танц – всичко това си е определено за хвалба!

Колко души ще участват и от кои държави?

Елиа: Три континента, осем държави – Канада, САЩ, Франция, Испания, Тайван, Швейцария, Чехия, Корея, девет спектакъла, общо 70 гости.

СНИМКИ ОТ ФЕСТИВАЛА ВИЖТЕ ТУК

Какво е съвременният танц? Ако трябва да ни изтанцувате дефиницията, кои движения на тялото ще са задължителни?

Елиа: Най-прекрасното е, че в съвременния танц няма задължителни движения и по никакъв начин не се ограничава до пред-зададена секвенция от такива. А относно дефиницията – аз лично не бих се наела да дам такава. За мен съвременният танц е дръзка, интригуваща и силно рефлективна смесица от жанрове, стилове, естетики, емоционалности и техники и е едно огледало, а понякога и диалог, на/със съвременното общество и неговите всекидневни търсения.

По темата

Как се създава хореографията за такъв вид танц и колко е голям процентът на импровизацията?

Елиа: Аз не съм хореограф, но и този въпрос е прекалено субективен, за да има единодушен отговор. Обикновено хореографите изграждат спектаклите си в колаборация с колективите, които работят – изпълнители, дизайнери на сценография, светлина и звук и други, като използват различни подходи и методология.

В програмата на фестивала е включена танцова работилница. Какво ще могат да усвоят участниците и как биха могли да се включат?

Елиа: Работилниците, които фестивалът ще предложи тази година, са три и са абсолютно различни една от друга, с цел да развият нови и различни качества у участниците. Първата работилница на 8 октомври ще бъде водена от изпълнителите от компанията Stephen Petronio, които ще въведат участниците в оригиналната техника на хореографа Петронио и ще им покаже как да установят мускулна и скелетна връзка със своята уникална физикалност. Втората ще бъде водена от хореографа Сиа Тиа Хуа, артистичен директор на компания Anarchy Dance Theatre. Тя ще потопи участниците в оригиналната физикално-дигиталната среда на спектакъла ВТОРО ТЯЛО, като ги провокира да експериментират връзката между 360-градусовата прожекция, визуализациите и как те реагират на и „комуникират“ с всяко движение на телата им.

Третата работилница ще бъде водена от Йожеф Трефели и Майк Уинтър, които са хореографите на спектакъла НАГОРЕ. Това ще е тридневен уъркшоп и ще представи движенчески техники, разработени специално за спектакъла, като повдигане, отпускане на инерцията, скачане и проектиране на тялото в пространството, за да се постигнат височини, недостъпни за соло танца. Между другото, тези техники са изключително интересни, тъй като третират по много игрив начин самите „повдигания“, които както знаем, са много използван елемент в класическия и модерен танц. На участниците ще им бъде възложено и сами да сътворят свое и уникално „повдигане-извисяване“.

Ателиета са безплатни, а записването вече тече. Смятам, че това е страхотна възможност за българската професионална сцена да развие нови умения и да се докосне от близо до едни от най-големите имена от световната танцова сцена.

Има ли спектакъл, който обезателно не трябва да пропускаме, който ще ни промени, след като го видим?

Елиа: Фестивалната селекция е изградена само от мои топ фаворити. Тя е пъстра и разнолика, с цел да представи многообразието от жанрове, естетики и техники в сферата на съвременния танц. Този въпрос става по-лесен, когато познавам човека срещу мен и неговите вкусове. Въпреки че не обичам да генерализирам, ще направя един опит за групиране на спектакли:

_За почитателите на физикалността и изящността и съвременните изкуства, препоръчвам обезателно репертоара на Стивън Петронио на 9 октомври, КОЛЕКТИВНА ЗАГУБА НА ПАМЕТТА на чехите от DOT504 и испанците La Veronal.

_Тези, които търсят нещо авангардно, иновативно и се вълнуват от дигитални изкуства и технологии, то задължително не трябва да пропускат ВТОРО ТЯЛО на тайванците Anarchy Dance Theatre и НАГОРЕ на Йожеф Трефели и Майк Уинтър.

_За бунтарите и хипстърите горещо препоръчвам спектакъла на канадеца Фредерик Гравел – ВСИЧКО ОТИВА ПО ДЯВОЛИТЕ, СКЪПА, ЕЛЕКТРИЧЕСКИ ПРИЯТЕЛИ? на Ювал Пик и двете парчета на корейците от Goblin Party.

Какви хора са танцьорите, които ще срещнем на ONE DANCE WEEK?

Eлиа: На първо място – изключителни изпълнители и невероятни професионалисти, с разнолик бекграунд и специализация, с интереси в съвременния цирк, пантомимата, физически театър, дигитални изкуства и др. Един от хореографите е архитект, а друг – музикант и светлинен дизайнер. Разглеждайки профилите на участниците във фестивала, човек може много лесно да си отговори какво е съвременен танц – амалгама от елементи и съставки.

Как се развива съвременният танц в България?

Елиа: Това е процес, в който участие вземат три страни – артистите като създатели на продукция, пространствата, които показват съвременни изпълнителски изкуства, и финансиращи организации, които подкрепят другите две. През последните години се наблюдава силен тръс в културалните тектоники – все повече нови продукции, ангажирани финансиращите органи и нови пространства, което мигновено се отразява на цялостната сцена и увеличаване на интереса у публиките.

Съвременният танц е вид бунт към класическия балет, израз на свобода. Но има ли все пак ограничения пред него?

Елиа: Най-вече финансови. Изпълнителските изкуства са луксозни и скъпи на локално и международно ниво, но пък интересът у публиките към тях става все по-голям, именно защото не признават дефиниции, ограничения и табута. ONE DANCE WEEK е бутиково изживяване и портал на българската публика към останалата част от света и неговите артистични феномени.

Ако внушението на танците от спектаклите на ONE DANCE WEEK трябва да бъде подбрано в едно изречение, какво е то?

Елиа: Няма внушения и поуки, няма догми и стигми. Съвременният танц предлага нов прочит и подход към традиции, навици, предразсъдъци, семейство и приятели, страсти и въжделения и покорява с директност и емоционалност.

Автор: Галя Станева