Това сочи доклад на ЮНЕСКО

Около 69 милиона учители трябва да бъдат наети на работа в цял свят, за да се задоволят нуждите на образователните системи в отделните страни. Това сочи доклад на ЮНЕСКО, цитиран от Би Би Си.

Най-сериозен е недостигът на начални и гимназиални преподаватели.

Такива липси има най-вече в части от Африка и Южна Азия.

По темата

По света към момента има 263 милиона деца, които не посещават начално училище или гимназия поради липса на такива в населените места, в които живеят учениците. Около 25 милиона от тези деца никога не са стъпвали в образователна институция.

Ако не се вземат незабавни мерки, ситуацията в Африка ще се влоши значително”, се казва в доклада на ЮНЕСКО.

Според експертите най-осезаем е проблемът в Бурунди, Централноафриканската република, Кения, Малави и Мозамбик.

На другия полюс са Етиопия, Руанда и Свазиленд, където броят на учителите почти напълно отговарял на нуждите на образователната система.

Проблем била и сравнително ниската квалификация на преподавателите. В държави като Нигер, Гана, Сиера Леоне и Либерия по-малко от 60% от учителите имали необходимите за упражняване на професията опит и подготовка.

Недостигът на преподаватели водел и до чувствително увеличаване на броя на учениците в един клас. В Малави, например, имало паралелки от по над 100 деца.

В други държави пък липсвали ученици в гимназиалния етап. А повече от половината младежи със средно образование трябвало да стават учители, за да запълват съществуващите дупки. Това обаче не се случва на практика.

Друго важно обстоятелство, което „краде” от интереса към учителската професия, е ниското заплащане, предупреждават от ЮНЕСКО. В части от Африка преподавателите получавали заплати под определения праг на бедността, което ги принуждавало да се захващат и с втора работа.

Проблем с недостиг на учители има и у нас. Дни преди старта на тази учебна година от Агенцията по заетостта обявиха близо 1400 свободни работни места за преподаватели.

Гладът е най-голям за педагози по чужди езици, математика и информатика. Сериозен е недостигът и на учители за прогимназията - между 5-и и 7-и клас.

Редактор: Маргарита Стоянчева