Курсистите ще трябва да се справят и с казус на пътя, заснет във видеоклип

Нови изпити за кандидат-шофьорите. От следващата година листовките вече ще включват две части.

Освен традиционния тест, курсистите ще трябва да се справят и с казус на пътя, заснет във видео клип.

По темата

До този момент по-голямата част от теоретичните изпити се провеждаха в кабинетите на учебните центрове. Сега обаче те стоят празни, а причината е, че листовки вече се решават само в центровете на Автомобилна администрация. Идеята е до края на годината теоретичните изпити да се провеждат в т.нар. „бели стаи”, които представляват звукоизолирани кабини.

Поне половината от въпросите в листовките са ненужни и объркват курсистите, смятат от бранша.

„Не отговарят на реалните ситуации и на реалните пътни условия”, смята автоинструкторът Петър Иванов.

„Това са въпроси от преди 30 години и те нямат никакво адекватно отношение към пътната безопасност”, смята Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Затова до следващата пролет сложните въпроси ще отпаднат. За сметка на такива, свързани с конкретни ситуации на пътя.

„70 % от въпросите трябва да са ситуационни въпроси, които да тренират водачите как да реагират при определени ситуации”, смята Настимир Ананиев, председател на Комисия по транспорт в НС.

В крайна сметка въпросите в листовките ще са по-малко. Но към теоретичния изпит се добавя и втора част. На таблета курсистите ще гледат кратък клип, след което ще отговарят на въпроси с конкретни казуси.

„За да може да се прецени до каква степен той се ориентира в пътната обстановка и до каква степен може да отрази опасностите и нарушенията, които могат да бъдат допуснати”, обясни Дамян Войновски от ИА „Автомобилна администрация”.

Според курсистите новите визуални задачи ще направят изпита по-лесен.

До края на годината изпитите ще се провеждат в т.нар. „бели стаи”. Всяка от тях ще е в отделна кабинка, с камера, таблет и скенер.

„Когато се засече електронно устройство, сигналът ще се предава до центъра в залата за наблюдение, където експерти ще могат да наблюдават и ще се проверява съответния кандидат”, обясни Дамян Войновски.

Автошколите обаче искат изпитите отново да се провеждат в техните учебни центрове. И съдят министерството.

„Корупцията се намира в ДАИ и това, което се прави е, за да искат много пари от изпитваните, за да си вземат изпитите”, смята Борис Гаврилов, собственик на автошкола.

Крайният вариант на новите листовки ще е готов през март догодина. От тогава и изпитите се провеждат изцяло в новите кабинки.

Заради извеждане на обучението на кандидат-шофьорите извън кабинетите на учебните центрове към тези на ДАИ – шофьорските школи готвят протести.