Психолог: Липсват незабавна реакция и последователност при подобни инциденти

Трагедия с дете на 11 години, което почина заради спукан черен дроб след инцидент в училище, когато при спречкване със съученик било ритнато в корема. Няколко часа по-късно детето се почувствало зле, колабирало и било отведено в „Пирогов”. За съжаление късно. Съдебно-медицинска експертиза ще доказва дали именно травмата от удара е довела до смъртта му. 

По темата

„Може би за фаталния край на инцидента са довели много фактори, събрани накуп. Чакахме линейка около 30 минути. Около 10-тата минута се обадих втори път на телефон 112. За съжаление чух изказване, че сигналът е бил подаден като неадекватно дете, което плюе кръв. Лично аз подадох сигнала и съм напълно ясно как съм го подал. Обясних, че детето е в безсъзнание, колабирало е, с глътнат език и с пяна, примесена с кръв”, обясни в „Събуди се” Данко Калапиш, директор на 52-ро училище „Цанко Церковски”, където стана инцидента.

„От страна на този ученик досега не е имало подобни агресивни прояви. Като цяло при него говорим за липса на самоконтрол. Вече втора година с детето се водят системни консултации с училищния психолог. Разговаря се и с родителите му. Имаше драстична промяна в поведението му и затова за мен е необяснимо случилото се”, коментира още Данко Калапиш.

На въпрос защо не е имало лекар в учебното заведение, той заяви, че от години наред в училищата няма лекари, въпреки че има наредба на Здравното министерство, според която на 800 ученици трябва да има едно медицинско лице – фелдшер или медицинска сестра. При 425 ученици се полага медицинско лице на четири часа.

„Средствата от делегирания бюджет ни стигат да имаме медицинско лице за 4 часа. Уточнявам, че имаме медицинска сестра”, поясни още директорът.

„Дори и да имаше лекар, не е ясно дали това щеше да помогне кой знае колко. Има стратегии в почти всяко училище да се предотвратяват тези случаи. Ако се фокусираме върху бюджета и да има лекар, ние пак бягаме от реалния проблем”, на мнение е психологът Николай Йорданов.

„Липсват незабавна реакция и последователност при подобни инциденти. Наказанието не е по-ефективно от обратната връзка. Когато е отложено и малко безразборно, децата не разбират защо веднъж много им се карат, а друг път – няма нищо”, коментира психологът.

По думите му е необходимо да има срещи между родителите периодично. Нужно е да има и разговори между учителите и децата за това какви проблеми има между тях.