Вицепрезидентът на Mastercard Европа ще вземе участие The Digital UnConference Sofia 1.0 на 26 октомври в Sofia Tech Park в София

Според вицепрезидента Развитие на европейските пазари в Mastercard, който пристигна в България за участието си в предстоящата Дигитална НеКонференция в София, заедно с редица представители на водещи технологични компании в света, иновациите правят обществото по-прозрачно и справедливо, а потребителското преживяване – по-комфортно и вълнуващо.

The Digital UnConference Sofia 1.0 ще даде трибуна на политици, неправителствени организации и водещи технологични компании, за да обсъдят дигиталното бъдеще на Европа дни преди началото на Българското председателство на Съвета на ЕС. (Не)конференцията ще се състои на 26 октомври 2017 година в Sofia Tech Park в София и ще бъде открита от Мария Габриел, еврокомисар по цифрова икономика и общество. Сред участниците ще бъдат още президентът Росен Плевнелиев и министърът на икономиката Емил Караниколов. NOVA е медиен партньор на събитието.

Г-н Лейн, къде е България на световната карта на дигитализацията и внедряването на иновации?

Наистина е страхотно да бъда в България – това е един от най-динамичните пазари по отношение на развитието на дигитални решения, а потребителите са сред най-позитивно настроените към използването на електронни услуги. Според проучването Impact of Innovations на Mastercard, българите са едни от най-запалените последователи на новите технологии сред европейците – 20% от българските потребители се определят като отворени да използват иновациите, 63% вярват, че новите технологии са положителни за обществото, а 91% очакват броят на дигиталните услуги да нарасне в близко бъдеще.

Вие сте част от глобалния технологичен елит, който развива и внедрява иновации. Докъде още може се разпростре дигиталната експанзия в близките години?

Живеем в епохата на дигитална революция, която обхваща и трансформира цели икономически сектори и индустрии. Дигитализацията пише историята на нашето време – всеки човек и всяко устройство се свързва и става част от глобалната мрежа. Тази постоянна връзка променя начина по който комуникираме помежду си, по който управляваме процеси, обсъждаме и вземаме решения, по който вършим ежедневните си задължения… Процесът на дигитализация ще се разраства и ако искаш да останеш офлайн си обречен на неуспех. В близките години ще продължи тенденцията броят на свързаните устройства да нараства – техния брой днес е над 10 милиарда, но се очаква да достигне над 50 милиарда до 2020 г. Интересът на потребителите към използването на технологии, достъпността им на повече места и постоянното им развитие като функционалности са факт. А това означава, че институциите и търговците ще търсят начини да отговорят на потребностите, търсенето и изискванията на хората. В резултат дигитализацията ще обхваща все повече сфери, а наред с това ще се развиват и възможностите на технологиите в посока по-удобно, по-вълнуващо и по-персонално преживяване по време на употребата им.

Докъде се простират очакванията на потребителите за развитие на технологиите?

С всяка иновация, която въвеждаме на пазара, потребителските очаквания към технологиите нарастват. Те се надяват съвсем скоро да могат да поръчват и разплащат стоки и услуги с пръстов отпечатък, гласова команда, лицево разпознаване. Мисията на технологични компании като нашата е да разработваме и предоставяме дигитални решения, които правят ежедневието по-комфортно и по-вълнуващо. Забележете, иновации като дигиталните портфейли и wearable технологиите до скоро бяха определяни като част от далечното бъдеще, но на някои пазари вече се приемат за нещо нормално. Днес всяко свързано устройство може да се превърне в надеждна технология за търговия и разплащане и хората да се възползват от това като пазаруват независимо къде се намират и какво устройство имат под ръка – лаптоп, смартфон, часовник, гривна, ключодържател и т.н.

Разкрихте какви са предимствата за потребителите, а кои са най-големите ползи от дигитализацията за бизнеса и институциите?

Благодарение на внедряването на иновации, които позволяват мигновеното събиране и анализиране на огромни бази данни, бизнеса и институциите могат да оптимизират работния си процес, да разберат навиците и очакванията на хората, да планират по-добре приходната и разходната си част. Всичко това ги прави по-ефективни и по-успешни.

Някои от най-острите проблеми, пред които се изправят все повече градски управления, като претоварване на системите, задръствания, замърсяване и т.н., също могат да намерят решение чрез внедряване на дигитални системи. Електронните продукти, решения и услуги могат да оптимизират сфери като събирането на данъци и такси, плащането на комунални услуги, транспорт, здравеопазване, образование, културната и спортна сфера. Такива решения се внедряват във все повече градове по цял свят.

Споменахте редица решения за подобряване на градската среда. Какви други проблеми на съвременния свят могат да се решат чрез внедряване на иновации?

Дигитализацията може да се превърне в двигател на процеса по изграждане на прозрачно и справедливо общество. Знаете ли, че всяка година правителствата в Европа губят милиарди евро от несъбрани такси и данъци, което се отразява на възможностите за публични разходи и инвестиции в образование, здравеопазване, инфраструктура и др.? Само за 2014 години тези загуби се изчисляват на 160 милиарда евро. Този процес е изключително остър за региона на Централна и Източна Европа, а България не е изключение. По-широкото използване на електронни разплащания, например, е успешен инструмент за намаляването на сивата икономика, тъй като те спомагат за прозрачността на финансовите потоци – електронните трансакции няма как да бъдат укрити. А това означава увеличаване на публичните приходи, подобряване на бизнес средата и възможности за развитие на обществото като цяло.