Отговор на този въпрос потърси Ева Костова

Лятото вече чука на вратата, но достатъчно ли е това, за да забравим за епидемията? Как ще изглежда лято 2020 и най-вече - ще пътуваме ли отново?

„Аз очаквах лично, като туроператор, че в по-голямата си част хората след като като отминат всички ограничения за карантини и се отворят границите, всички ще се юрнат едва ли не да пътуват, обаче нещата са малко по-различни“, каза Димитър Попов от Асоциация на българските туроператори и туристически агенти.

Гърция ще посреща немски туристи от 1 юли

Страхът от евентуална зараза или втора вълна, не бил обхванал всички, твърдят от Асоциацията на българските туроператори. Но не безоблачно било положението и при тези, които не се страхуват да пътуват. Там, поради други причини. Като намалелите финансови възможности или вече изразходваната отпуска - и двете, в следствие на карантината. „Освен тези неща, има и други, които са чисто обективни и независещи от нас. Естествено, това са първо границите, за които трябва да има пълна яснота кога кои граници ще бъдат отворени. Виждате какво е положението в Бразилия, в Щатите. Това са реално затворени дестинации, поне сигурно до края на годината“, допълни Попов.

И ако авиокомпаниите извършващи полети от и до летище София обичайно са около 20, в момента излитат и кацат самолети едва на 3. Какъв ще бъде броя на анулираните полети през юни, все още не е ясно. Сигурно обаче е, че достъп до летището все още имат единствено пътуващите и то само след като са преминали през термовизионен контрол.

Къде и с колко падат цените на шезлонгите и чадърите на плажа? (ВИДЕО)

Ситуацията на Централна автогара София не е много по-различна. Ако преди епидемията автобусите на ден са били средно 250, по време на карантината техния брой е спаднал до 17, обясняват от автогарата. През последните дни обаче, се наблюдава значително увеличение - от над 100 автобуса дневно. Въпреки това, те все още пътуват почти празни. „Пътуваме почти изцяло на загуба. Като освен косвените разходи, които са стандартно дори и да не пътува автобуса, към момента трупаме допълнително преки оперативни разходи. Тоест разходите за горива, разходите за командировки на шофьорите“, каза Георги Атанасов, директор на транспортно-туристическа компания.

НАЧАЛОТО НА СЕЗОНА: В Албена посрещнаха първите български туристи (ВИДЕО)

В Българските държавни железници 565 влака обслужват 685 гари и спирки. По време на извънредното положение, спрени линии не е имало, обясняват от железниците. Въпреки това, отбелязали 60% отлив на пътници. „Сега след, може би Гергьовден - празниците, вижда се малко светлина в тунела, но това ще бъде доста бавно. Първоначалната ни прогноза беше 15 милиона лева на годишна база да са ни загубите. Към момента мога да кажа, че може би от юли месец ще се усети вече възвръщане на първоначалните позиции“, обясни Константин Азов, директор „Продажби и обслужване“ на „БДЖ – Пътнически превози“.

Туроператорите предвиждат анулирани резервации да има най-късно до края на юни. След това, макар и по-малко от обикновено, очакват туристите от чужбина. Като добър сезон обаче, прогнозират едва зимния.

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.