Отговора ще научим от Николай Василковски тази вечер от 19.30 ч. в Темата на Нова

Могат ли в града да съжителстват автомобил, велосипед и пешеходец? Как го постигат в Европа и как го правим у нас? Отговор на тези въпроси търси репортерът Николай Василковски тази вечер от 19.30 ч. в Темата на Нова.

Около 1,5 млн. души в София делят 500 квадратни километра земя. На почти същата площ в австрийската столица са принудени да съжителстват над 2 милиона. Ако всеки реши да бръмчи с колата си, живописната Виена отдавна да се е превърнала в непоносим ад. Ето защо в града има 120 станции, от които можеш да си вземеш велосипед под наем само за 1 евро на час. Но дори и това не е достатъчно в пиковите часове, тъй като над 300 хиляди виенчани всеки ден пътуват до работа и обратно с колело. Това не са инцидентни решения, а стратегия, в която колата вече не е на върха на пирамидата. Там са пешеходците, градският транспорт и велосипедът. Целта е до края на тази година велосипедите да получат минимум една десета от общия транспортен трафик в града.

В България такъв модел вече работи в Бургас. В рамките на града са поставени общо шест стоянки, а до края на годината техният брой ще бъде над 10. Велосипедите са модел, специално произведен за системата, което би трябвало да ограничи опитите за кражби.

Системата е изградена по същия начин, както тази във Виена. Плащаш левче на час чрез SMS, банкова карта или с кредит от предварително издадена велокарта и яхваш колелото.

В София скоро ще заработи същата система. Проектът е на финала, а фирмата-оператор на съоръженията трябва да е ясна до броени месеци. С 400 колелета ще разполага столицата, когато заработи системата за обществени велосипеди под наем. А в централната част на столицата предстои да бъдат монтирани 33 велостоянки, откъдето всеки от нас да може да си вземе колело.

Подробности гледайте в репортажа „Велоалея „България“ на Николай Василковски тази вечер след централната емисия на новините в Темата на Нова.