Разказ не за отрицателната статистика, а за това как се излиза от нея

В "МИСИЯ ОБРАЗОВАНИЕ" екип на NOVA се срещна с директор на училище, който обикаля села, за да събира отпадащите ученици от класовете.

"Положителното е, че през последните години има тенденция да намалява броя на отпадащите деца. Този човек дава добър пример за всички нас. Лошото е, че самата система не е накарала всички учители да разсъждават по този начин. Това е първи подобен пример”, каза в „Здравей, България” репортерът Мия Димитрова. 

По темата

Това е разказ не за отрицателната статистика, а за това как се излиза от нея. Как лепнатите етикети с надпис „Не мога” или „Не искам” могат да бъдат отлепени, а на тяхно място да бъде залепен друг, на който пише „Успех”.

В началното училище в Бяла Слатина са открили рецептата срещу отпадането на учениците, въпреки че децата живеят в рискова среда. Там учат 158 деца и нито едно напуснало клас. За директора извинителната бележка от лекаря не е достатъчна. Затова при всеки такъв случай ходи на домашна проверка.

Тази практика работи от няколко години. Борбата на учителите е за всяко отделно дете, защото то е човешка съдба, а не просто делегиран бюджет.

Мусияна е на 9 години и в нейния свят училището е всичко. Докато не се появят проблемите на големите. Тогава училището отстъпва място на гледането на крави - за един месец. Тя и сестричката ѝ са сред децата, които педагозите са успели да върнат в клас.

"Тези деца от началото на учебната година не идваха на училище, звъняхме на родителите, един път беше изключен, един път затваряха телефона. Една от учителките на няколко пъти ги посети и накрая в неделя отидох, видях се с бащата”, разказва директорът на училището Евгени Ангелов.

След като децата се върнат в клас, всички им помагат да наваксат с допълнителни часове. Така се случват нещата в това училище в Бяла Слатина. Хиляди други деца обаче един ден просто не отиват на училище и никой не ги връща обратно в клас. 

Така през 2015 г. училище са напуснали 3600 деца, колкото е населението на Ивайловград, например. На тези деца се слага етикет „Отпаднал”, а причините за това са различни - липсата на пари, липсата на ценности, а често и липса на разбиране вътре в системата. 

Избираме нашия разказ да завърши с друг прочит на статистиката - за миналата година от училище са отпаднали 3600 деца, но само преди 10 години те са били 8500.