Делят колите на четни и нечетни номера

Нови предложения в борбата с мръсния въздух в София. Автомобилите ще де движат според това дали са с четни и нечетни номера. И още - ще има частична или дори пълна забрана за паркиране в "Синя зона".

Изброеното до тук ще се прави, ако системата за прогнозиране изчисли, че ни чака мръсен въздух. Прогнозата се прави за два дни напред и за да не се сбъдне, се задействат мерките. Освен разделянето на движещите се коли на четни и нечетни и ограниченията за паркиране в "Синя зона", има идея и за "зелен билет" - той би струвал един лев и би важал за целия градски транспорт.

Не старее, но расте - и колкото повече са хората, толкова повече са и колите. Някои шофьори и ценят удобството на колата, и не харесват качеството на въздуха.

„Няма с какво да се слиза иначе”, казва Вероника.

Но има - с градския транспорт. Билетът, за който може за ден да струва само 1 лев.

„Това, което правим в София, е това, което се прави и в цяла Европа”, казва зам.-кметът по околната среда Йоана Христова.

Общинари обсъждат мерките срещу мръсния въздух в София

Щутгарт е само един от много градове в Германия, където има обособени зони, в които не могат да се движат автомобили с по-ниска еврокатегория. Но за тази мярка София трябва да почака.

Както в Атина, така и в Рим, например, на четни дати могат да се движат колите с четни номера, а на нечетните, тези с нечетни. В София един турист от Гърция ни сподели, че мярката работи.

„Беше така, да! Мисля, че през последните две години вече не е така, защото общественият транспорт става все по-добър и вече хората не използват толкова колите си”, обяснява Ставрос.

Дори и мерките да бъдат приети, няма да са окончателни. Когато се види ефектът от тях, някои може да отпаднат, други да останат, но и да се въведат нови.

Скандал заради мръсния въздух в София

„Вероятно ще има един момент на напасване между иницитивите на общината, инициативите на гражданите и фактът, че всеки един от нас трябва по някакъв начин да промени живота си и навиците си”, на мнение е зам.-кметът по околната среда Йоана Христова.

Официалните прогнози и измервания за качеството на въздуха в цяла София се правят от само четири станции.

„Няма прогноза, която да ви даде 100% достоверност”, казва зам.-кметът по околната среда Йоана Христова.

Според зам.-кмета по околна среда през миналата година дните с много мръсен въздух са били само пет. Тоест, само за пет дни са щели да действат мерките, които сега се предлагат.

„По-добре да подкрепяме световните практики, вместо да се опитваме да ги измислим”, на мнение е Трендафил Колев.

Мръсния въздух общината иска да бори не само в центъра - вече имало по-строг контрол на пунктовете за технически контрол. Общинарите казват, че се борят и с проблемите на битовото отопление.