Семейството Миа Хабис и Омар Раджех представят „#МИНАРЕ”

Тя можеше да бъде маркетинг директор на голяма компания във Франция или учител по френски език и литература. Той можеше да работи като физик в Ливан и да прави научни изследвания. Но страстта им към танца, свободата и един към друг превърнаха Бейрут в туптящото сърце на неочаквана културна революция, а тях самите – в звездното семейство на съвременната арабска сцена.

Миа Хабис упражнява грациозните фигури на класическия балет от 3-годишна. Омар Раджех стремглаво се впуска в дебрите на динамичните изпълнителски изкуства. Те са мозъкът и сърцето на инкубатора за въздействащи спектакли – танцовата компания Maqamat, и редовни гости на най-големите европейски театри и фестивали. Те са организатори на най-горещото събитие за съвременни изпълнителски изкуства в Ливан и региона – BIPOD – Международната платформа за съвременен танц в Бейрут.

Миа и Омар споделят обща страст към работата и креативността, водят множество семинари и обучения на млади артисти от Ливан и региона, но са свързани най-вече с нестихваща, надделяваща над трудностите любов.

От ливанските планини, където провеждат танцово ателие с млади таланти, Миа и Омар говорят деликатно за връзката си, която още от пръв поглед на екрана изглежда перфектна. Тя произнася името му с лек френски акцент, придобит след годините на следване във Франция. Той се усмихва срамежливо, сякаш не става дума за него.

„Първо срещнах хореографа Омар Раджех. След това срещнах танцьора Омар Раджех. Накрая срещнах и мъжа зад всичко това. Любовта е ключът, дава ни сили, кръжи около. Познаваме и други двойки хореографи, които също имат много силна връзка помежду си. Това е страхотен шанс. Честно казано, помага много. Мисля, че наистина се допълваме”, споделя Миа. Тя е комуникационен директор на компанията, програматор на фестивала и на включената там платформа за млади артисти от региона Moultaqa Leymoun. Омар пък е дързък хореограф с титлата „основател на съвременната танцова сцена в Ливан”.

Maqamat ще представи спектакъла #minaret на 21 септември в Пловдив, само седмица преди световната премиера в Рим. Разрушаването на минарето на Голямата джамия в Алепо пред очите на света е ужасна метафора за безразличието, символ на примирението с насилието, войните, разрухата.

Тук можете да закупите билети: https://www.epay.bg/v3main/sale/user/view?saleid=3869427579

Какво е да създаваш изкуство с човешка кауза там, където човешкият живот е под непрекъсната заплаха?

Как градиш съвременна танцова сцена в регион, изтормозен от конфликти с дълбоки корени в миналото? Как успяваш да покажеш това изкуство на целия свят? Как проправяш пътища там, където не е стъпвал друг досега, загърбвайки диплома от Сорбоната и мечтата от детството да станеш физик? Тя – като жена от Ливан с възможност за страхотна кариера, той – като първия автор на пърформанси в Бейрут в далечната вече 2002 г.

Омар признава, че в началото се е чувствал съвсем сам. Съвременният танц, който е изучавал в Университета на Съри в Англия, е нещо напълно непознато в Бейрут. Омар намира група съмишленици, за да основе Maqamat.

„Бързо осъзнах, че не е възможно да създадеш танцова сцена с един, двама или трима души. Нито пък с една компания“, коментира хореографът.

Първите му стъпки получават изненадваща подкрепа от жадна за нови артистични послания и преживявания публика. Публика, жадна да види на сцената проблемите, които я вълнуват – в ежедневието, в Ливан, в арабския регион, тук и сега. Публика, която ще се превърне в гръбнака и вдъхновението за работата на Омар и Миа.

Така се стига до първото издание на BIPOD, днес - същинско културно средище. Вече 15 години фестивалът събира световноизвестни артисти и прохождащи танцьори от Ливан, Иран, Турция, Палестина... Така Омар открива и Миа, своята сродна душа и на сцената, и в живота.

Колеги, приятели и така нататък…

Двамата се запознават на кастинг за изпълнител в трупата на Maqamat. Годината е 2008-а, Раджех вече е направил впечатление в арабския регион и привлича международна общност от артисти. Миа, която никога не си е представяла, че може да се занимава професионално с танци, все пак решава да се яви на кастинга. Тя тъкмо се е върнала от Франция с дипломи по литература, маркетинг и реклама, с трудов стаж на различни места и дилема накъде да поеме.

„Танцът беше паралелно, но много сериозно занимание за мен. Спазвах дисциплина и танцувах всеки ден. И тази страст, колкото и неочаквано да беше, изведнъж се превърна в професия. Първата ми работа като танцьор, първите ми стъпки в съвременния танц са заради Омар. Тогава нещата в Ливан бяха трудни и това беше мястото, което наистина позволяваше на танцьорите да бъдат танцьори. Даваше им най-важното”, разказва Миа Хабис.

Макар да има солов спектакъл - ROOM, да е сътрудничила с европейски хореографи и да е участвала в резиденция на компанията на Саша Валц в Берлин, днес Миа не може да си представи да бъде танцьор на друго място, освен в Бейрут.

Тя харесва в Омар това, че той е страхотен професионалист – внимателен, щедър, взискателен, но не и доминиращ.

„Омар не е от хореографите, които идват и ти казват „Направи това“, „Застани там”. Напротив – той те предизвиква, извиква нови идеи, нови способности у теб като артист. Заради този позитивен подход, аз намерих своето място”, допълва Миа.

Професионалистът Омар се оказва същият като човека Омар, а останалото е една красива любовна приказка, в която ролите са поделени, трудностите се посрещат заедно, убежденията се припокриват, доверието е непоклатимо.

Двамата рядко спорят, но никога за танц. На артистично ниво разминавания в семейството няма, важното е спектаклите им да представят нещо ново, нещо по-добро от преди и задължително - с ясно послание. Както на сцената, така и в живота, Миа Хабис и Омар Раджех се разбират без думи. Такова е изкуството, което правят – безмълвно, но същевременно крещящо за мир, разбирателство и любов.

Гледайте „#МИНАРЕ“ с Миа Хабис и Омар Раджех на 21 септември от 19:30 часа в Дом на културата „Борис Христов“ - Пловдив. Билети за спектакъла може да намерите онлайн в системата на ЕpayGo.bg, както и на касите на Easypay. Спектакълът е част от 11-то издание на ONE DANCE WEEK. Фестивалът се организира от Фондация ЕДНО за култура и изкуства е част от програмата на Пловдив – Европейска столица на културата 2019.

Тук можете да си закупите билети: https://www.epay.bg/v3main/sale/user/view?saleid=3869427579