Фондация „Сингъл Степ“ и фондация „Ресурсен център Билитис“ представиха доклада „Нагласи към ЛГБТИ учениците в българските училища“

Докладът е изготвен въз основа на национално проучване, проведено за учебната 2017/2018 година. В това първо за България национално количествено проучване (по метода на отзовалите се) се включиха 880 участника на възраст от 14 до 19 години от всички 28 области в страната. Основната цел на проучването бе да научи повече за преживяванията на ЛГБТИ учениците в училище – сблъскват ли се с тормоз, сигнализират ли, получават ли подкрепа при насилие и други.

Докладът с основните данни и препоръки бе представен на 6 март от Николета Габровска, директор на фондация „Сингъл Степ“ и Лилия Драгоева, директор на фондация „Билитис“. Юрий Вълковски, директор на Reach for Change България и Траян Траянов, директор на „Заедно в час“ се включиха в събитието като говорители, с коментари върху тревожните тенденции, които докладът представя. Джоузеф Косчив – директор на GLSEN Research Institute, представи сравнителен анализ на данните от същото проучване, проведено в десет източноевропейски държави.

„Нормализирането на хомофобския, расисткия и изобщо всякакъв тип език, насаждащ омраза, е най-проблематичният извод в този доклад“, смята Николета Габровска, изпълнителен директор на фондация „Сингъл Степ“. „Ние разглеждаме данните като показателни за училищната среда изобщо и за отношението, с което се сблъскват различни стигматизирани групи. Вярваме, че училището може да бъде общност, а не място, в което тормозът в различните му форми е норма. Въпрос е на образованост и информиране както на персонала, така и на учениците.“

Сред основните съобщения на доклада бяха фактът, че езикът на омразата не се приема като проблем в училище – както от училищния персонал, така и от учениците, той масово се толерира, което от своя страна води до тормоз и насилие. Мнозинството от респондентите не сигнализират за случаи на тормоз, а когато го правят, не получават ефективна подкрепа. Организаторите подчертаха, че данните са симптоматични за много от т.нар. маргинализирани групи ученици, които са тормозени по много различни признаци (наднормено тегло, етнически произход и т.н.) и че подобна враждебна училищна среда е вредна за цялата училищна общност.

Целият доклад може да бъде прочетен тук.