Мерките в подкрепа на бранша досега са позволили на 70% от заведенията си да запазят цените си

Намаляване на данъка добавена стойност за доставка на храна по домовете искат от Българската асоциация на заведенията и Сдружението на заведенията. Предложението им е ставката да стане 9%, каквато се прилага от началото на юли за кетъринг услугите и за предлаганите храни в ресторантите. Искането е изпратено до премиера, вицепремиерите и финансовия министър. В същото време от НАП отчитат десетки нарушения при начисляване на ставката.

Марияна Николова: И през 2021 година ще разчитаме на българите

Близо 30% от заведенията предлагат доставка на храна до адрес. От бранша изчисляват, че с намаляване на данъка добавена стойност на 9% ще се покрие разходът за консумативите за опаковки и транспорт.

„Една доставка до дома струва на заведението 10 – 15% по-скъпо, отколкото вие да си изядете тази пица в заведението. Затова казваме ние - услугата е еднаква, даже по-скъпа и трудоемка и е редно, както в Европа ставката на ДДС да бъде същата като в заведението, в което вие ще седнете да консумирате вашата храна”, казва Ричард Алибегов – председател на Българска асоциация на заведенията в България.

Проверки на НАП с тайни клиенти показват, че и сега заведения заобикалят правилата и вместо 20 начисляват 9% ДДС при доставка. „В около 7 – 8 процента от случаите на тези скрити контролни покупки има установено отклонение”, казва говорителят на НАП – Росен Бъчваров.

Дали има злоупотреба става ясно и на касовата бележка

„Ако в доставката на храна за вкъщи е отчетена на касовата бележка в т.нар. данъчната група „Г” – това означава, че има 9% ДДС, което не отговаря на данъчните изисквания в случаите на доставка до вкъщи. Санкциите са различни, в общия случай се възлага ревизия, която да коригира дължимия данък върху добавената стойност”, казва Бъчваров.

Николай Василев: Намаляването на ДДС ставката беше голяма грешка

От бранша отчитат, че намаляването на данъка добавена стойност за храните, които се сервират в заведенията е спасило 70% от заведенията, които са били застрашени от фалит. Промяна в цените за клиентите обаче няма.

„Смятам, че биха могли една идея по-облекчени да са цените, защото на фона на всичко останало не си струва да бъдат такива, каквито са”, смята клиентът Николай Пеев.

Управители на заведения обясняват, че не могат да намалят цените, защото клиентите са малко.

„Хората са по-пестеливи, поръчват повече напитки. Ориентират се повече към питиетата, въпреки че цените не са променени от преди това”, смята Ирена Асенова  – управител на заведение.

На най-голяма загуба работят заведенията по курортите.

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.