Провокативният дизайн определено привлича по-младите

Маските станаха неразделна част от живота ни. Предвид разпространението на COVID-19, според някои анализатори лицата ни ще останат покрити дълго време. Погледнато от друг ъгъл обаче, за съвременните модни дизайнери това е един съвсем нов аксесоар с много възможности.

Когато през 17 век хърватски войници привличат вниманието на френския крал Луи XIV с увити около врата кърпи, никой не допуска, че скоро след това вратовръзката ще се наложи като задължителен аксесоар. 400 години по-късно, маската за лице е на път също да направи същото. 

Отиваме във Великотърновската гимназия по моден дизайн, където бъдещите моделиери провокират въображението си на тема “Хелоуийн”. Лудите партита на този празник традиционно изискват екстравагантни маски. А заради пандемията, тази година това е, ако не задължително, то поне препоръчително. Единадесетокласничката Виолета Ганчева е скицирала своята идея: „Този вид маска отива да бъде черен. Аз обаче много обичам да вкарвам цветове във всичко, което правя. Затова реших черепът да не е черен, а нестандартен и шарен. Бих я съчетала с хелоуински костюм със скелет. Но разбира се, пак няма да е просто черно, а нещо по-пъстро.”Подобен модел на покритие на лицето показва и София Третякова: „Всички импровизираме. Търсим най-популярните неща, свързани с Хелоуийн - скелети, персонажи като Жокера. Пробвам се да свържа маската с екстравагантно облекло за някакво по-изискано тържество. Сложих по-цветно - да са изразени чертите.” 

Провокативният дизайн определено привлича по-младите. Учениците се опитват да разбият границите на своето въображение и  да създадат маска, която ще хване погледа от далече, обяснява Цветелина Тутовска, преподавател в гимназията: „Младото поколение държи на това да има виц, да има замисъл, да има игра. Колкото е по-нестандартно, толкова е по-интересно за тях и провокира въображението на макс.” В по-мащабното производство на маски са важни материите. В зависимост от бранша, маските за широка употреба трябва да са с правилни лицеви пропорции, да са комфортни и с добра степен на защита, коментира собственикът на текстилна компания в Горна Оряховица Милена Тончева и показва някои от своите модели: „Имаме материя, която е изцяло антибактериална. Памук, обработен със сребърни йони по немска технология, издържащ до 50 пранета. Имаме и изцяло памучна маска - за хора с алергии, със астма. Когато дизайнът е по-специален, използваме полиамид за външната част. Така можем да работим с дизайн на плата, с печат. Но винаги вътре има памук.” 

Хит на работното място са шлемовете, заради удобството при продължително носене. А на улицата пък са актуални кърпите от тип “Бандана” - ползвани години наред най-вече от спортисти. Колоритът на българската традиция също има запазено място при маските - шевици, народни мотиви от фолклора. Компанията на Милена Тончева има цяла спортна линия с народни мотиви, към която вече е добавена и подходящата маска.  

Колкото и рано да е все още, банските костюми за следващия сезон също са готови. Факторът “COVID-19” и тук е водещ, обяснява Милена Тончева: „Не сме спрели да си работим по колекциите от бански за 2021 година. Към тях сме предвидили да има маски, ако се наложи и има изискване на плажа да сме с маска.” 

В месеците от началото на годината символът на пандемията успя да остави отпечатък и във висшата мода. Сред първите модни дизайнери у нас със свой модел е Николай Божилов. Носителят на “Златната игла” и преподавател в Националната художествена академия е създал стилна маска от неопрен и памук. Дизайнерът показва своята творба и обяснява: „Първоначално я изработих с материалите, с които разполагах. Впоследствие нещата еволюираха. Вече има възможност да се постави и външен филтър.” 

Признанието не закъснява - лекар от Военно-медицинската академия в София е сред първите, избрали да се защитят с дизайнерската маска. Според Николай Божилов причината е добрата защита, качеството на материалите и стилния дизайн: „Дизайнът е универсален - спокойно може да пасне на елегантна визия, както и на по-спортна. Аз я нося по всякакъв начин.” 

Оттук нататък нейно величество маската ще трябва да намери достойно място в нашия гардероб. И тъй както си купуваме колани, вратовръзки, чорапи или ръкавици, със същата доза суета ще подбираме и маската - аксесоар, привнесен от пандемията.

Повече по темата гледайте във видеото

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.