Тя ще бъде първият политематичен канал в България в 4К резолюция, заяви главният изпълнителен директор на Нова Броудкастинг Груп пред Паола Хюсеин в интервю за "24 часа"

Г-н Андреев, по традиция всеки нов собственик сменя ръководството на медията, когато влезе във владение. Вие обаче оставате главен изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг груп". Каква е стратегията ви за развитие на компанията?

Повече от 11 години съм част от мениджърския екип на Нова Броудкастинг Груп (НБГ). Това дава предимството да познавам добре компанията, възможностите й за растеж и потенциала на хората, които работят в нея. Запазваме утвърдените лидерски позиции на българския медиен пазар и НБГ продължава да е ключов фактор за неговото развитие. Вече като част от Юнайтед Груп - водещият телекомуникационен и медиен оператор в Югоизточна Европа, перспективите на компанията за нови постижения значително се увеличават.

Управлението на мултиплатформена медийна и технологична компания от мащаба на НБГ изисква дългосрочна визия за устойчиво развитие, в това число и стратегически подход към всеки отделен медиен или дигитален продукт в портфолиото ни, който може да осигури конкурентно предимство.

Виждам обещаващи възможности в няколко приоритетни направления, в които инвестираме - българско филмово съдържание, ексклузивни спортни събития, локални програми и утвърдени световни формати, висококачествено новинарско съдържание и нови дигитални продукти.

Работим усилено и по цялостната технологична модернизация на Нова Броудкастинг Груп. Тя ще завърши до края на следващата година, когато ще предложим NOVA и спортните канали в 4К резолюция, а останалите – в минимум HD качество. NOVA ще има привилегията да е първият политематичен канал в България, който се произвежда в 4К качество.

Към спортното съдържание, което предлагаме в програмата на DIEMA XTRA и PLAY DIEMA XTRA, ще добавим едно от най-оспорваните и зрелищни футболни първенства в Европа –германската Бундеслига. Придобиването на правата за шампионата постави необходимостта да създадем още един спортен канал, който ще представим през есента.

Само германското първенство ли ще се излъчва по него?

Новият канал ще предложи на зрителите премиум спортно съдържание в HD качество 24/7. Първоначално там ще бъдат програмирани двубоите от две футболни първенства от Топ 5 на Европа – първа и втора Бундеслига, Френската лига 1, както и състезания от Формула 1. Подобно на първенствата от Английската висша лига и българското първенство, към мачовете от Бундеслигата също ще има студийна програма. След старта му, ще продължим да обогатяваме програмата на канала, спрямо спортното съдържание в пакета DIEMA XTRA.

Същевременно в момента компанията е един от големите продуценти на телевизионно и игрално кино. Доказахме го отново и в новия телевизионен сезон с програмирането на четири български сериала. За последните 5 години оригиналното филмово съдържание в праймтайма на NOVA възлиза на почти 750 часа. Отчитаме сериозен зрителски интерес към сериалите и в онлайн платформите Nova Play и Vbox7.

Стартирахме изцяло ново предаване, което е без аналог в телевизионния ефир – „Вечерното шоу на Рачков“. В последните две години експериментирахме с въвеждането на нови риалити формати като „Игри на волята“ и „Един за друг“.

Нашите стратегически цели винаги са били високи, а и като лидер на пазара имаме отговорността да бъдем поне една крачка напред. Това, което мога да обещая е, че ще продължим да задаваме висок конкурент стандарт в медийната индустрия, да предлагаме богато телевизионно разнообразие от продукции и да осигуряваме 360-градусови възможности за рекламодателите.

"Юнайтед медия" - част от Юнайтед груп, има 45 тв канала, които се разпространяват в Сърбия и Хърватия, а част от тях - спортните им канали например, се приемат във всички страни от бивша Югославия. Ще обменяте ли съдържание с тях? Нова тв ще излъчва ли сръбски или хърватски продукции примерно?

Юнайтед Груп работи на територията на седем държави и, чрез своите медии, предлага най-привлекателната селекция от телевизионно съдържание от целия свят на пазар от над 40 млн. души. Юнайтед Медиа произвежда хитови програми и сериали, а също така притежава изключителните права в региона за някои от най-атрактивните спортни състезания в света.

Принадлежността на Нова Броудкастинг Груп в семейството на  мултинационална компания като нея е изключителна възможност за постигане на високо ниво на синергия и обмяна на качествено съдържание. Последното обаче трябва да е съобразено с интересите на нашата аудитория. Всяко програмно решение е предшествано от дълго проучване и обстоен анализ, базиран върху предпочитанията на българския зрител.

Какво предстои да се променя в програмата на NOVA?

NOVA е безспорният избор на аудиторията в активна възраст и продължава да води убедително в класацията на най-гледаните телевизии в страната. В последните години сме в позицията да надскачаме не конкурентите, а сами себе си. Стартирахме успешно много силен и разнообразен пролетен сезон – с утвърдените формати „Като две капки вода“, „Един за друг“, сериалите „Откраднат живот: Финалът“, „Братя“, „All Inclusive“, както и премиерните заглавия „Забраненото шоу на Рачков“ и „Отдел Издирване“.  Пийпълметричните данни за месец март показват, че сме увеличили преднината си в прайм тайм до цели 42%, спрямо втората телевизия в класацията.

Освен значително подобрените резултати за водещия ни политематичен канал, отчитаме повишаване на гледаемостта и на всичките си телевизионни канали в групата.

Знаем, че аудиторията става все по-взискателна и  критична, затова при програмирането търсим  високо продукционно качество и креативност спрямо очакванията на българската аудитория. Следим и актуалните тенденции в световната телевизионна индустрия. Проучваме нови формати с потенциал  да бъдат включени в програмната ни схема. С външните продуценти имаме общата цел да надградим постигнатото.

В краткосрочен план вече работим по проектите за есенния телевизионен сезон, които са в различна фаза на подготовка. Това, което мога да кажа сега е, че ще предложим амбициозна и богата програма. Още по-силно ще бъде присъствието на уникалното българско съдържание в ефира на NOVA.

В началото на пандемията преди година конкурентната ви телевизия спря новите си продукции и мина на повторения. Нова тв не го направи. Защо? Как се отрази това на финансовото ви състояние? Тогава на Нова тв също й се наложи да съкращава хора.

Първоначалните бизнес прогнози за миналата година бяха оптимистични, но скоро настъпиха сериозни промени, породени от пандемията от коронавирус, включително и от страх от неизвестното. Най-лесното решение беше да замразим проектите си. Не го направихме, защото смятам, че това е грешна стратегическа стъпка. Предприехме други действия, за да се адаптираме максимално бързо към новата ситуация.  Още преди въвеждането на първите по-строги мерки в България прегледахме и оптимизирахме всички разходи на дружествата в групата. Това ни даде възможност да подобрим ефективността и да запазим инвестициите си в качествено съдържание. Дължим го на зрителите и рекламодателите. Миналата година успяхме да стартираме нови продукции в прайм тайма на NOVA – риалити формата „Един за друг“ и три сериала – „Ягодова луна“, „All Inclusive“ и „Братя“.

Нещо повече, протегнахме ръка и на фирми от различни сектори, които понесоха най-тежките удари в условията на световна пандемия. Нова Броудкастинг Груп и дъщерното й дружество Нет Инфо създадоха Фонд „NOVA възможност за теб“ на стойност 1 милион лева в помощ на малкия и среден бизнес в България. Това даде шанс на 100 български фирми да популяризират дейността си чрез излъчване на финансирана от Фонда рекламна кампания в телевизионния ефир и в дигиталните активи от портфолиото на компанията. Още едно доказателство за силния социален ангажимент и корпоративна отговорност, с които Нова Броудкастинг Груп се отличава.

Какво е различното за телевизията една година по-късно, след като пандемията от коронавирус продължава, но бизнесът сякаш този път не е толкова уплашен?

Една година по-късно отчитаме промяна в зрителските навици. Затварянето в домовете и работата от вкъщи доведе до по-голямата консумация на телевизионно съдържание. Аудиторията в България е започнала да гледа повече новини, филми и сериали, развлекателни предавания. Ако има добра новина за пандемията, то тя е в тенденцията да се търси надеждна и професионална информация. Заплахата от фалшиви новини е огромна, но днес виждаме, че хората се връщат към традиционните проверени източници на информация, които могат да гарантират достоверност. 

В сравнение с 2020 година наблюдаваме по-високи нива на гледаемост през целия ден, включително и през уикендите, което също е следствие от пандемията и липсата на възможност хората да излизат навън. Традиционно жените гледат повече телевизия от мъжете, но пандемията промени и това - в момента интересът е изравнен. Това дава нови изключителни възможности за рекламодателите. Очакванията ни за 2021 г. е рекламният пазар да има ръст между 6-7%. Според развитието на Covid кризата обаче е възможно темповете на растеж да бъдат по-ниски. 

Цялото интервю с Николай Андреев може да прочетете тук.