Вижте как са изглеждали возилата преди век

Ретро музеят „Златен Рожен” превежда гостите си през историята на автомобилите. Как са изглеждали първите коли и луксозните лимузини от миналия век, достъпни само за държавници и звезди, показва Николай Василковски в рубриката „Дотам и обратно”.

В началото на 20 век Хенри Форд въвежда поточната линия в автомобилостроенето. Сглобяването на една кола вече не отнемало цял ден, а само час и половина. Така цената ѝ в Америка пада до скромните 290 щатски долара. В света се ражда първият достъпен народен автомобил. Откриват първия музей за ретро автомобили в Югозапада (ВИДЕО)

„Оттам идва и фразата на Хенри Форд: „Всеки може да си поръча автомобил, стига да бъде черен”. Идеята на това била, че черният цвят, който са ползвали, е изсъхвал много бързо и затова са ползвали само него. Максималната скорост, която развивали тогавашните коли, била 60 км/ч”, казва Георги Текелов от Ретро музей „Златен Рожен”. Съкровището от зората на масовите коли е най-старият екземпляр в богатата автомобилна колекция на музея. До легендата „Ford T” грее друго истинско бижу - бляскав „Pierce Arrow” от 30-те години на миналия век. „Той се слави като американския „Ролсройс”. Това е марката, която първа предоставя автомобили на Белия дом. Самата кола излъчва лукс. Същият модел е притежавал Чарли Чаплин - неговата кола се намира в музей в Швейцария. А екземплярът в нашия музей идва от САЩ. Реставриран е в Русия от наш приятел – Едуард, който е сред най-добрите реставратори в света”, разказва още Текелов. Един от европейските представителите на луксозната класа коли в годините на Студената война е елегантен кабриолет, наследил името на първия германски канцлер Конрад Аденауер. Уникални ретро автомобили омагьосаха софиянци (ВИДЕО+СНИМКИ)

„Единственият автомобил от този модел на Балканския полуостров се намира в България. Има произведени само 65 такива коли. Той е с първата автоматична скоростна кутия на „Мерцедес”. Тогава не са имали собствена разработка и са ползвали американска такава. Собственост е на Теодор Осиковски, собственик и на музея. В края на 80-те години автомобилът е внесен в Германия, където е реставриран. Там колата притежавал банкер, известен с това, че откраднал 500 милиона и изчезнал”, казва Текелов. Още една от колите на бившите държавни величия. Тази обаче е от годините на комунистическите режими в Източна Европа. Високопроходим звяр за ловни походи, подарен от румънския диктатор Николае Чаушеску на българския комунистически лидер Тодор Живков. Колекцията ретро автомобили „Златен Рожен” в село Капатово е уникална за страната. Засега колите там са почти 30, а мотоциклетите - 20, но в перспектива броят им ще расте.

Още по темата гледайте във видеото.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.