Екип на Нова ТВ се натъкна на драстичен случай на нарушение с подобен автомат...

 

Причина за инциденти с хранително натравяне могат да се окажат и продуктите, които купуваме от автоматичните машини за кафе и закуски. Екип на Нова ТВ попадна на драстичен случай на нарушение - сирене, с изтекъл срок на годност с цели 13 дни.

 

Често на работно ни място ястията се сервират по бързата процедура. Това, което ще получим в замяна обаче, понякога може и да ни откаже от обяда. В конкретния случай ордьовърът ни се оказва с изтекъл срок на годност, при това с цели 13 дни. Ако все пак пропуснем ситния шрифт, няма как да не забележим плесента, покрила продукта. Първата ни работа е да се свържем с фирмата-доставчик.

 

От там се извиниха и обясниха, че в седмицата един-два пъти се идва за самите продукти, но явно в случая е пропуснат да се подмени самият продукт, затова е станало така.

 

Ако изпаднем в подобна ситуация, можем да се обърнем за помощ към Агенцията за безопасност на храните. По информация на данъчните, в страната има между 20 и 30 хил. подобни автомата. Те са най-много в болниците и училищата.

 

В своята практика проверяващите са се натъквали на нарушения като плесен, ръжда и насекоми в машините. В повечето случаи обаче автоматите са изправни. Обясниха ни, че  задължително има обозначен температурен режим, който трябва да се спазва. в случая - 13 градуса за кроасани и вафли, от 0 до 6 градуса за сандвичи с колбаси и кашкавал и от 0 до 4 - за млечни продукти.

 

Разбираме, че в случаи като нашия вината носят хората, които стопанисват машината. Глобата за подобно нарушение е от 500 до 10 000 лева.

 

Освен срокът, много важно е машината да е чиста, опаковката - здрава, а човекът, който подменя продуктите, да е в работно облекло и със здравна книжка.

 

Специалистите съветват, ако искаме автомат за храна или кафе в сградата, задължително да изискваме от фирмата документ за регистрация на машината в Агенцията за безопасност на храните. Фирмата е длъжна да има и система за вътрешен самоконтрол.

 

И последно,  но не и по значение. Ако има доказана причина да не сме доволни от продукта, имаме право да получим парите си обратно, ако се свържем с фирмата-доставчик.

 

Репортер: Яна Николова

 

Гледайте цялата централна емисия на Новините на Нова на сайта на Nova Play.