Писателката Ариел Екстът разказва защо, как и кога това се е случило

Трудно можем да си представим време, когато червеният и зеленият цвят не са били символ на коледния дух. Писателката Ариел Екстът разказва защо, как и кога това се е случило. Тя посочва две основни причини – бодливата зеленика и „Кока Кола“.

По темата

„Бодливата зеленика изигра огромна част в тази червено-зелена асоциация“, казва тя пред онлайн медията NPR. „И тя датира от празненствата за зимното слънцестоене при римляните и може би дори отвъд това... Също така зелениката се асоциира и с короната от тръни на Иисус“, казва Екстът. По думите й именно тъмнозелените листа на растението и червените му плодчета представляват цветовата комбинация, която ние сме свикнали да свързваме с празника.

Въпреки това обаче на червеното и зеленото им трябва известно време, за да се наложат. Екстът казва, че викторианските коледни картички са залагали на малко по-различни различни цветови гами. Макар и червеното и зеленото заедно отново да присъства, имало е и други комбинации като червено и синьо, зелено и синьо и синьо и бяло. По това време Дядо Коледа също е обличан в различни цветове като синьо, зелено или червено.

Всичко това обаче се променя през 1931 г., когато се намесва американската компания за газирани напитки „Кока Кола“.

„Кока Кола“ наеха артист, който да създаде Дядо Коледа“, казва Екстът. „Те са правили това и преди, но този конкретен артист създаде онзи Дядо Коледа, който ние асоциираме с днешния по много начини – той е пълничък и весел, докато преди беше изобразяван слаб и наподобяващ елф, и има червена роба“, посочва още авторката. По думите й именно този образ, който съвпада и с цветовете от логото на „Кока Кола“, е оставил следа в американската култура.

Мъжът зад образа на познатия ни Дядо Коледа е Хадън Съндблом и от „Кока Кола“ толкова харесват творбите му, че компанията продължава да работи с него в продължение на десетилетия.