Вижте къде трябва да сте особено внимателни, когато тръгнете на път

Ден след ужасяващия инцидент в тунел „Ечемишка” на магистрала „Хемус”, получихме сигнал за опасност в друг тунел.

Става въпрос за тунела "Траянови врата" на магистрала „Тракия” и опасността отново е в осветителните тела. Сигналът ни го подаде мъж, който е минал през „Ечемишка” само 10 минути след инцидента. След това минава и през „Траянови врата” и вижда как от тавана виси капак.

По темата

Петдесет и пети километър на магистрала „Тракия” посока София-Бургас. Пътуваме с Борислав Тасев, който е постоянно на път заради работата си.

И само след няколко метра, в средата на тунела, виждаме как над нас виси капакът на една от лампите.

Борислав видял висящия капак още през ноември.

Две седмици по-късно се обажда отново на 112. Резултат пак няма. Чашата на търпението на Борислав преляла, след като се оказал на метри от инцидента в „Ечемишка”. 

Този инцидент ни провокира да проверим кои са най-опасните пътища в България.

Репортерът на NOVA Мария Милкова направи списък с 9 пътни участъка, които без да пресилваме, може да наречем участъци на смъртта. Причините са различни.

Девет са най-опасните пътища в България. Според данните на КАТ само в тези участъци за първите девет месеца на 2016 г. са станали над 1000 катастрофи. В тях са загинали 40 души, а над 100 са ранените. Причините са от една страна опасен път със завои, висок трафик, струпване на пътни възли в комбинация с висока скорост и неправилно изпреварване.

И сега ето къде да сме особено внимателни.

Ето и другия участък - край Тетевен – 8 загинали, 117 ранени в 139 катастрофи. Заради липсата на магистрала – тук освен висока скорост - втората причина за инцидентите е отнето предимство.Участък номер едно. Оказва се, че най-опасно е да пътуваме по магистрала „Хемус”. Най-вече в два участъка. Първият е в частта до София и държи рекорда по брой катастрофи – 265 за 9 месеца. Тук основната причина е висока скорост. За щастие загинали няма. На магистрала „Хемус” бе и най-голямата верижна катастрофа в тунела „Витиня”.

Следва един добре познат път – Русе-Бяла. Пътят помни една от най-големите трагедии у нас – автобус полита от моста край Бяла, загиват 18 души. Тази отсечка от едва 50 километра оглавява черната статистика за поредна година със своите 246 произшествия за 9 месеца. На практика това означава катастрофа почти всеки ден. Загиналите са 7. Основната причината е в изпреварването и отнемане на предимство.

Особено внимание трябва да отделим на следващия участък, защото е най-натоварен през лятото – пътят между Варна и Бургас, който е осеян с опасни завои. Там са станали 106 катастрофи, 6 загинали и 50 ранени. Причините – най-вече неправилно изпреварване.

Стара Загора - Казанлък – необичаен участник в тази класация с 83 катастрофи и 22 ранени. Каква е причината? 30-километровата отсечка е почти прав участък, на който шофьорите се увличат да вдигат високи скорости. Това е й най-честата причина за произшествията. 

Още един прав участък е на нашето внимание – Карловско шосе и най-вече около село Труд. Петима загинали и 24 ранени в 67 катастрофи. Отново висока скорост, добавяме и интензивен трафик.

Следващите две трасета са в планински райони и са особено опасни за шофирани. Това е пътят между Пловдив и Асеновград, следван от Кресненското дефиле. Сами се досещате, че причината за катастрофите основно е неправилно изпреварване и отнемане на предимство.

И на последно място номер 9 е Търново - Дебелец, преди Прохода на Републиката. Основната причина за честите катастрофи са, че там се съединяват няколко пътни възела и трафикът е особено интензивен.

Веднага след излъчването на репортажа в "Здравей, България" тази сутрин, от Пътната агенция уточниха, че опасният капак  в тунела вече е обезопасен.

Пътна полиция разработва карта на най-опасните пътища. Целта е  анализ на причините и набелязване на мерки за намаляване на тежките пътни инциденти.

В повечето случаи причина за пътнотранспортните произшествия е скоростта, следвана от  неправилното изпреварване. Ето защо „Пътна полиция“ залага на засилен контрол на скоростта в участъците с концентрация на катастрофи с мобилни камери. За сравнение, в опасния участък до Варна, след края на магистрала „Черно море“, където през 2016 г. са разположени камери за пътен контрол, пътните произшествия в района са намалели драстично.