На 12 000 автомобила в София са поставени стикери за доброволно преместване

Възможно е новите по-високи данъци на автомобилите да разчистят улиците от завинаги спрелите. Това прогнозират експерти. Проблемът с изоставените стари коли е трудно разрешим заради липсата на бързи механизми, с които да се премахват неизползваемите коли.

СРЕЩУ ИЗОСТАВЕНИТЕ КОЛИ: Акция в Димитровград, глобяват до 500 лв.

Европейската практика е категорична, че колкото по-стар е автомобилът и повече замърсява, толкова по-висок е налогът. Увеличението, според експерти, може да разчисти неизползваемите, които можем да видим на почти всяка улица.

"Така ще допринесем за почистване на паркингите на междублоковите пространства, на улиците. Има много автомобили, които са стари и фигурират само в статистиката в КАТ, а те почти не се карат. Хората ги държат, защото данъкът е излючително нисък и не са заинтересовани да ги бракуват", каза зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев.

НОВА "ЗЕЛЕНА ЗОНА": Хиляди нови места за платено паркиране в София

До момента в София са установени близо 12 000 автомобила, на които са поставени стикери за доброволно преместване. Много от тях обаче все още стоят на улицата. 6925 са зарязаните и ръждясали коли, които вече са преместени, но за да се стигне дотук, трябв да се преминат тромави процедури.

"Наистина е по-евтино цобственикът да я предаде сам за вторични суровини, отколкото да чака Общината, защото когато процедурата приключи, ние я караме на наказателен паркинг и всеки ден му се начислява такса. В негов интерес е сам да си премахне превозното средство, след като не е в експлоатационна годност", коментира зам.-кметът на София Дончо Барбалов.

70% от колите у нас са над 16-годишни

Като контрапункт на недобросъвестните са собствениците, които са вкарали старите си коли в дворовете, където не пречат на движението и не заемат паркоместа.

"Да притежаваш стара и замърсяваща кола струва нещо и това е някаква тежест, която ще трябва да понесеш, ако искаш да притежаваш такъв автомобил. Крайната цел е замърсителят да плаща", коментира икономистът Лъчезар Богданов.

В столицата новорегистрираните по-малко замърсяващи коли с екостандарт Евро 6 са близо 13 000. Електромобилите пък са 254. Те са освободени от данък.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.