Министърът на транспорта отстрани шефовете на БДЖ

Има ли далавери с ремонтите в железниците? В четвъртък министърът на транспорта отстрани шефовете на БДЖ Владимир Владимиров и Велик Занчев. Те си отиват заради слабости в контрола над ремонтите, забавяне на обществените поръчки и други проблеми в управлението на железниците. Още в края на октомври Росен Желязков обяви, че между двамата има лоша комуникация, а в интернет изтече доклад за некачествени ремонти.

РАЗСЛЕДВАНЕ НА NOVA: Източва ли се БДЖ чрез ремонти на хартия?

Липса на анализ и мерки по ремонтната програма на дружествата, забавяне на обществените поръчки, недобро ресурсно осигуряване, липса на професионални кадри, лошо състояние на подвижния състав и проблеми с графика на движение на влаковете. Тези констатации на одитния доклад за състоянието на БДЖ, назначен от новопостъпилия министър на транспорта, водят до отстраняването на Владимиров и Занчев.

БДЖ остана без вътрешнофирмен контрол

Кризата в отношенията между двамата излезе наяве с изтичането в интернет на тайнствен доклад на БДЖ за некачествени ремонти на локомотиви. Автор на доклада е шефът по сигурността в холдинга Мирослав Писов, който е бивш антимафиот, оправдан по дългогодишното дело за умишлено убийство на криминално проявения благоевградчанин Ангел Димитров-Чората.

Докладът, който и шефовете на БДЖ са приели за верен, показва нередности по ремонтите на локомотиви в „Пътнически превози" и обвинява няколко отговорни лица от средно и ниско ниво в железниците. Проблемите обаче много напомнят съмнителните случаи на фиктивни ремонти, които бяха изнесени в разследване на NOVA месеци по-рано. Тогава стана ясно как локомотив на БДЖ –„Товарни превози” неколкократно влиза на ремонт само на хартия. Услугата се заплаща, машината се пуска в движение без промяна в основните повреди и часове по-късно угасва на релсите. След случая железничарят, подал сигнал за проблема, бе заплашен от шефа по ремонтите в БДЖ Бойко Стоилов. 

Стоилов бе отстранен от поста, но шефовете на БДЖ Владимиров и Занчев отрекоха да има проблем с поправките на машини и съкратиха от длъжност служителите, които алармираха за тях.

„Категорично проблемите, описани в доклада на Писов, са същите от нашия доклад. Става дума за некачествени ремонти и некомпетентни лица, които подписват приемането на машините в експлоатация след ремонт, а тези лица и начинът на действие за двете дружества са едни и същи”, смята бившият служител на „Вътрешен Контрол” в БДЖ- „Товарни превози” Петър Бръснаров.

„Моята позиция е, че те е трябвало да си го процедират това нещо по надлежен ред. Има национална служба по сигурност, има ръководство. Ако не те чуе ръководството, отиваш по-нагоре - до министъра. Ако не те чуе министърът, отиваш до министър-председателя или отиваш до ДАНС. Има прокуратура”, каза Мирослав Писов.  

И в двата доклада - и на Бръснаров, и на Писов, като един от виновните за некачествените ремонти е посочен началникът на „Експлоатация” в БДЖ Милко Симеонов. Той обаче отрича да е виновен. Твърди, че е нямал правомощията да приема локомотиви след ремонт. Отговорни били началниците му.

СПОРНА ОБЩЕСТВЕНА ПОРЪЧКА: Фирми твърдят, че се източва БДЖ (ВИДЕО)

„Средното ниво симулира, че нещо се случва. И става един филтър към върха. Виждаш, че локомотивите ти отиват за смяна на бандажи. И казваш: „Ей, трябва така и така”. А горе си правят пас. И изведнъж, локомотивът ти го спират за бандажи и казват „Ами, ти защо не каза?”  Е, как да не си казвал, като ти примерно си писал 4 доклада. Ти им даваш част, но ти не им я даваш чисто нова тази част. Как да я променят? Ти все едно си взимаш за твоята кола нещо, което е от моргата”, обясни Симеонов.

Министерството на транспорта не даде отговор на въпроса криело ли е ръководството на БДЖ тези и други нередности в железниците. Проблемът с ремонтите обаче е констатиран в новия одит и е част от причините за кадровите промени.

Повече гледайте във видеото.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.