Тя е от ново поколение и може да замени изцяло литиево-йонните батерии

Учени от БАН, в партньорство със свои колеги от Софийския университет "Св. Климент Охридски", създадоха батерия от ново поколение, която ще предизвика революция в съхраняването на енергия, съобщават от пресцентъра на академията. 

Става дума за оригинална българска разработка на безопасна, евтина и безвредна за околната среда презаредима батерия на основата на натрий. Тя може да се комбинира с литиево-йонните батерии или дори да ги замени изцяло в редица приложения. Голямото постижение на нашите учени е разработката на нов тип електроди от достъпни материали като сулфатните соли, които са широко разпространени и могат да бъдат намерени дори на Марс. 

СПИРАЩИ ДЪХА КАДРИ: Батерия на електронна цигара се запали в чанта (ВИДЕО)

Водеща организация в проекта е Институтът по обща и неорганична химия /ИОНХ-БАН/ при БАН. Партньори са Институтът по електрохимия и енергийни системи /ИЕЕС-БАН/ на БАН и Факултетът по химия и фармация /ФХФ/ на Софийския университет.

В батерията на бъдещето литиевите йони са заменени с по-евтините, по-безопасни, по-екологични и лесно достъпни в природата натриеви йони, като механизмът на действие е запазен. Като първа стъпка изследователите от ИОНХ-БАН са създали нови електродни материали, подходящи за обратимо включване на натриевите йони, без да се наруши тяхната структура. От тези материали е конструирана моделна натриево-йонна клетка, която е подложена на електрохимични тестове в ИЕЕС-БАН. Учените от ФХФ-СУ са моделирали на атомно ниво процесите в електролитния разтвор на батерията, за да ги изучат и управляват целенасочено в бъдеще. 

Едно от основните предимства на новата натриево-йонна батерия е акумулирането на енергия от възобновяеми източници. Това е особено важно на фона на постоянно растящия дял на възобновяемите източници в производството и потреблението на енергия в икономиката и бита по целия свят. 

Използването на натриевите йони за съхраняване на енергия ще намери ценно приложение и в електромобилите, където максималният пробег, цената и времето за зареждане са от първостепенно значение. Специално за автомобилната индустрия се разработва хибриден вариант - литиево-натриева батерия, която съчетава високата мощност на литиево-йонната с ниската цена на натриево-йонната. "Това е пилотен проект с многообещаващи първоначални резултати, но постигането на крайната цел изисква още проучвания, изпитания и средства", е обяснила проф. Радостина Стоянова от ИОНХ-БАН.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.