Наклонено елипсовидно кръстовище във Варна предизвика бурни реакции

Наклонено кръгово във Варна. Според общината проблем на бул. „Васил Левски” няма. Проектантите на кръстовището са категорични, че това е единственият начин да се запази то като кръгово. Засега така устроеният път създава най-вече проблеми на пешеходците. За да преминат от едната до другата страна, често пресичат неправилно. От Община Варна виждат в целия булевард един успешен проект за разтоварване на трафика.

„Да се изготви такъв проект, че да създадем минимални трудности на участниците в движението и гражданияте на Варна. Това го решихме чрез кръгови кръстовища по второстепенните направления и пускане на директно трасе на по-ниско ниво”, заяви ръководителят на проектантския екип Николай Димитров.

Зам.-кметът на Община Варна Христо Иванов е категоричен, че проектът отговаря на всички изисквания. „Не би трябвало да има проблем с движението на автомобили при зимни условия”, каза зам.-кметът.

Според проектанта на самото кръгово кръстовище вариант то да остане такова, без да бъде налконено няма. „Денивелацията между съществуващия терен отдясно и отляво на булеварда е 6 метра. Ние минаваме напреки и от едната страна трябва да опрем на съществуващи сгради и от другата страна трябва да задоволим допитването на булеварда до съществуващи сгради. И това наложи подход към кооперации и улици. Точно там минават и 5 големи водопровода, които съшо пречат. Няма как да ги потапяме или вдигаме нагоре”, каза още проектантът на кръговото Недялко Иванов.

Проект на кръстовище във Варна скара архитекти и общинари

Проектантите посочиха, че кръговото не е прекалено широко, тъй като то не поема само автомобилен трафик.

„Ние не трябва да мислим, че в движението по уличната мрежа участват само автомобили. Има пешеходци, велосипедисти. Не може да кажем „Оигурили сме платно за автомобилите”.Нали останалите участници в движението трябва да минават от някъде. Геометрията на самото кръгово разширява с малко съоръжението и го прави малко по-голяма, но не е някаква сериозна причина това да се коментира”, заяви Николай Димитров.

Бул. „Васил Левски” трябва да бъде отворен за Великден. Движението по него ще става с временна организация.

„Когато се проектира от същия изпълнител, това води до още по-лоши резултати. В случая съоръжението се проектира от различни фирми и се изпълнява от друга фирма, но се изпълнява по едно й също време. Самите проектанти заявиха, че са намерени „по-добри комуникационни решения”. Това е довело до оскъпяване на проекта”, каза в ефира на „Здравей, България” председателят на Камарата на архитектите в България Борислав Игнатов.

Той допълни, че крайният резултат очевидно е лош. „Парите за финансирането са много. Това е най-големият проект в новата история на Варна. Смятам, че не е нужно да има две нива. За всички живущи в близост ще бъде проблем. Висока скорост, високо замърсяване, висок шум и предпоставка за инциденти”, каза още Борислав Игнатов.

Главният архитект на Община Варна Виктор Бузов заяви, че проектът е планиран от преди 50 години. „Геометрията на булеварда е от много време. Много сериозна инфраструктура минава през трасето на булеварда. Трябва да се съобразяваме и с подземната инфраструктура”, заяви Бузов. Според него кръстовището е с добра пропусклива способност.

Локви и кал по ул. "Граф Игнатиев" след първия проливен дъжд (СНИМКИ)

В студиото на „Здравей, България” Борислав Игнатов коментира, че има проблем в Закона за обществените поръчки.

„Цялото трасе на бул. „Левски” разсича града на две части. Пешеходците наистина имат много ограничен достъп. Има проблем в Закона за обществените поръчки. Не е помислено за поръчките за строителство. Те трябва да бъдат обособени в отделна категория и там да бъдат приложени европейските правила за провеждане на открити конкурси, за изработване на подробни проекти преди започване на работата. Тези проекти трябва да бъдат обществено обсъдени, за да видях хората какво им се предлага”, каза още Игнатов.

Повече по темата гледайте във видеото

Репортер: Деян Герговски

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.