Омбудсманът предупреди за възможни проблеми при машинното гласуване

Финансовият министър е длъжен да даде отговори за определянето размера на партийната субсидия. Това каза омбудсманът Мая Манолова относно разпоредената от главния прокурор проверка по информация за нарушения при определяне на партийната субсидия за 2018 г., съобщава Агенция „Фокус“.

„Ако следите промените, които са правени в Закона за политическите партии през 2016 г., когато се въвежда квадратчето „Не подкрепям никого“, по предложение на председателя на правната комисия Данаил Кирилов, се прави уточнение, което да направи невъзможно разпределянето на подадените гласове „Не подкрепям никого“ за получаване на субсидия от политическите партии“, припомни Манолова.

Снимка: Олег Попов, NOVA

„Това се вижда от стенограмата и от самия текст, който уточнява получените гласове от партии и коалиции. Там за квадратче „Не подкрепям никого“ и независими кандидати не става дума“, поясни още тя. „Сметката е абсолютно елементарна и смятам, че всеки български гражданин може да направи тази проверка. Законът е допълнително коригиран, за да стане най-малкото ясно, че гласовете „Не подкрепям никого“ да не отиват за финансиране на партиите“, поясни Манолова. Обмудсманът отказа да коментира кой е отговорен за тази злоупотреба, ако има такава. Попитана какво трябва да направят депутатите в тази ситуация, тя отговори: „Парламентарен контрол за действията на изпълнителната власт, в случая да зададат съответните въпроси на финансовия министър. Той е длъжен да даде съответен отговор,“ добави тя.

ПРОКУРАТУРАТА ПРОВЕРЯВА: Получили ли са партиите по-големи субсидии през 2018г.?

Омбудсманът Мая Манолова изпрати писмо до председателя и членовете на Централната избирателна комисия, в което обръща внимание на опасения на граждани относно възможни проблеми при произвеждане на машинното гласуване и отчитането на резултатите от него на предстоящите избори за Европейски парламент, съобщиха от институцията на омбудсмана.

Снимка: Олег Попов, NOVA

В писмото на Манолова се казва, че до нея са изпратени сигнали от граждани, включително от експерта по наблюдение на избори г-н Стоил Стоилов, в които се изразява опасения за проблеми при произвеждане на машинното гласуване и отчитане на резултатите от него на предстоящите избори за ЕП и оттам нарушаване на доверието в изборния процес.

Снимка: Олег Попов, NOVA

По-конкретно става въпрос за отказа на Централната избирателна комисия, обективиран в писмо № 12-23/20.05.2019г. до г-н Стоилов, да се извършва контролно ръчно преброяване на хартиените разписки от машинното гласуване. В писмото се посочва, че такова броене се прави задължително, когато гласуването с машини е единственият начин, по който гласоподавателите могат да упражнят правото си на глас. Сочи се още, че при предстоящите избори ръчно преброяване ще се осъществява задължително, когато възникне технически проблем, свързан с отчитането на изборните резултати в изчислителните пунктове на „Информационно обслужване“ АД. За да започне контролно преброяване ще е необходимо решение на съответната Районна избирателна комисия. В писмото не са изложени мотиви и аргументи, които да се основават на нормативни разпоредби.

Снимка: Олег Попов, NOVA

На предстоящите избори ще се гласува с машини в 3 000 избирателни секции, което е около ¼ от всички секции, а в местните избори през есента на 2019г. те ще бъдат 6 000, т.е. двойно повече.

Методическите указания за произвеждането и начина на машинно гласуване в Секционна избирателна комисия са приети с решение на Централната избирателна комисия №358-ЕП/20.05.2019г., едва 5 дни преди изборния ден. Видно от тях машината за гласуване разпечатва финален протокол с резултатите от гласуването по партии, коалиции, независими кандидати, включително и съответните преференции. Данните от финалния протокол, съдържащ обобщените данни от машинното гласуване, се обявяват публично от председателя на СИК и се вписват в протокола на СИК.

В указанията не се предвижда контролно ръчно преброяване на хартиените разписки, а резултатите от машинното гласуване се отчитат заедно с резултатите от гласуването с хартиените бюлетини в съответните секции и се вписват в общ протокол. В случай че не се извършва контролно преброяване на хартиените разписки в СИК, при евентуално оспорване на изборните резултати, такова преброяване ще трябва да се извършва от Конституционния съд.

Контролното ръчно преброяване на хартиените разписки е необходимо, за да се установи дали броят им и отразеното в тях съответства на отчетените във финалния протокол гласове за партии, коалиции и независими кандидати и преференции. Подобни съображения изложих и в искането си до Конституционния съд, относно разпоредби от Изборния кодекс, създаващи опасност за свободното и демократично провеждане на изборите и нарушаващи избирателните права на гражданите и основни конституционни принципи.

 

На следващо място прави впечатление, че в приложение № 85-ЕП-хм от изборните книжа в т. 6 /общ брой на недействителните гласове/ не е предвидено посочване на празни гласове от машинното гласуване. Отчитане на недействителни гласове от машинното гласуване не е предвидено и във финалния протокол с резултати от машинното гласуване в избирателна секция. Такива числови данни са били вписвани в протокола на СИК при произвеждане на изборите за президент и вицепрезидент на Републиката през 2016г. видно от приложение № 86-хм-ПВР от изборните книжа. Това означава, че в предстоящите избори избирателите, решили да гласуват машинно, няма да имат възможност да пуснат празна бюлетина, каквато възможност са имали в предходни избори. Този извод може да се направи единствено при съпоставка на изборните книжа, свързани с машинното гласуване, приети от ЦИК за предходни избори и за предстоящите такива. Липсата на такава възможност за избирателите, които ще гласуват с машина, създава условия за неравнопоставеност спрямо избирателите, които ще гласуват с хартиена бюлетина, което е в противоречие с изборните правила. Невъзможността да се пусне празна бюлетина се разминава и с предвиденото в техническата спецификация от документацията за ОП за специализирани устройства за машинно гласуване в избори за ЕП, съгласно която „Гласоподавателите могат да направят своя избор в съответната бюлетина или да не изберат нищо, с което да пуснат празна бюлетина.“

Също така не е предвидено в протокола на СИК да се вписват данни за броя на избирателите, гласували машинно, и броя на избирателите, гласували с хартиена бюлетина. По този начин не може да се направи извод каква част от избирателите са се възползвали от машинното гласуване, отчетено като общ брой, както и по партии, коалиции и независими кандидати и преференции. В Методическите указания на ЦИК не е предвидено да се публикува информация за резултатите от машинното гласуване отделно от гласуването с хартиена бюлетина.

Като обществен защитник настоявам да бъде предвидена изрично възможността за контролно ръчно преброяване на хартиените разписки за установяване на съответствието между тях и разпечатания финален протокол с резултатите от машинното гласуване, както и неговото публикуване на интернет страницата на ЦИК. По този начин ще се гарантира достоверността на резултата от машинното гласуване, ще се избегнат съмнения в манипулиране на изборите, и ще се закрепи доверието в изборния процес и конкретно в машинното гласуване”, се казва в писмото.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.