Услугата е публикувана в специално разработен сайт

Кои от личните ни данни са били източени след хакерския удар срещу НАП? Отговор на този въпрос дава ново приложение на данъчните.

Новата услуга е достъпна на специално разработен сайт. Проверката изисква въвеждане на персонален идентификационен код, издаден от НАП, или електронен подпис, който съдържа ЕГН. Информация за типа лични данни, които са били разпространени, може да се получи и във всички офиси на НАП след представяне на документ за самоличност. През юли приходната агенция пусна друго приложение, в което обаче гражданите можеха да разберат само дали са станали обект на хакерската атака.

Още от първото приложение Росен разбира, че е сред 5-те милиона българи с изтекли лични данни. Отваря новото, минути след като е пуснато, за да разбере каква точно информация за него е публична. Открива, че това са доходите му от заплати за 2007 година и 2008 година, както и допълнителни суми, които е получавал през 2011 година. „Неприятно е. Все едно някой е отворил прозореца в спалнята ти”, каза Росен Димитров.

След хакерската атака: НАП пусна приложението за проверка на изтеклите лични данни

Сред изтеклата информация е ЕГН-то му и трите имена. Въпреки това Росен твърди, че не се страхува от злоупотреби с данните му. „Наложи ми се преди около месец да сменя постоянния си адрес и подадох документи за смяна на лична карта. В случая, това е още един плюс за мен”, добавя Росен.

„Тази информация няма да донесе нищо съществено на измамниците. Не съществува риск директно да ни бъдат прехвърлени имоти или да бъде изтеглен кредит на наше име. За някаква реална сделка тази информация не е достатъчна”, посочи експертът по киберсигурност Александър Кирков.

Експертите съветват да не сменяме личните си документи, но да сме особено бдителни към телефонни обаждания и имейли от непознати, дори да твърдят, че са представители на институции или полиция.

„Рискът да бъдем въвлечени в някаква схема заради това, че имаме високи доходи е по-голям, затова този риск може да бъде избегнат. Трябва просто много да внимаваме с контактите си и с информацията, която даваме за себе си от тук нататък”, добавя Кирков.

След хакерската атака: Колко са сериозни нанесените щети?

За допълнително спокойствие от Агенцията по приходите препоръчват да активираме услугата за известяване с SMS за сделки с наши имоти. Тя се предлага от Агенцията по вписванията. Съветът е и да сменим паролата на електронната си поща, както и персоналния си идентификационен код.

Справката за това какви лични данни са били неправомерно разпространени може да се направи на адрес: https://check.nra.bg/.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.