Кой следи състоянието й?

Път без осева или ограничителна линия, маркировка, която изчезва след първия дъжд или в тъмното. Това са само част от оплакванията на шофьори от различни места в страната. Тъй като грижите за маркировката обаче са на този, който стопанисва пътя, статистика за общото й състояние - на територията на цялата страна, няма. Затова Агенция „Безопасност на движението по пътищата” започва обследване. Пътната агенция и общините, чиито са пътищата, ще трябва да поправят всички установени грешки.

Монтана

Живко Живков от Монтана е шофьор на училищен автобус. Всеки ден вози ученици, от първи до седми клас, по най-натоварения път в региона - този за Дунав мост 2. Събира деца от няколко села, които придружава до училището в село Смоляновци. Въпреки опита, който има, казва че неподдържаната маркировка често го поставя в опасни ситуации заради интензивното движение на тежкотоварни превозни средства по международния път.

„Маркировката не навсякъде се поддържа. Трудно се ориентираш. Средната осева линия - може, но крайната - на места въобще я няма. Когато пътувам, особено сутрин рано или вечер по-късно, когато е тъмно и има мъгла, много трудно можеш да се ориентираш”, казва Живко Живков.

Шумен

Тодор Златанов е автоинструктор. Казва, че маркировката в Шумен доскоро не навсякъде се поддържала. След обновяването й обаче, на някои места, новата не съответства на старата или пък просто не следва никаква логика.

Бобов дол

Пътят за Бобов дол е в окаяно състояние от години, оплакват се шофьори от района. Маркировка липсва почти навсякъде, а там, където я има, е бледа и трудно забележима. Нощно време ставала невидима, твърдят местните. Затова предпочитат да карат по средата на пътя.

„Сега е зимен сезон, има и мъгла. Маркировката е много важна при такива ситуации”, споделя шофьор.

„Когато говорим за маркировка, тя има своите функции - направление на водачите и въвеждане на някои изисквания към тяхното поведение на пътя. Затова състоянието на пътната маркировка е важно”, коментира Иван Петков от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата”.

Шофьори се обръщат по таван заради маркировка и опасна мантинела

Обща статистика за състоянието на маркировката на територията на цялата страна обаче не се води. Какво е то, знае само Агенция „Пътна инфраструктура” или някоя от всички над 260 общини с страната. Затова от тази година новосъздадената агенция за безопасност на движението ще започне да извършва обследване на цялата пътна мрежа.

„Около 40 000 километра, със своите елементи в тях. И всеки един поотделно трябва да бъде отчетен, разчетен и съобразен. Първо - с наличите финансови средства и второ - с бъдещите проектни намерения, които се очакват в съответния регион. Пътната маркировка, сама по себе си, е консуматив. Колкото повече движение през нея има, тя толкова повече се амортизира”, допълни Петков.

След обхождането на пътната мрежа ще последва и анализ, а после - препоръки. Пътната агенция и общините ще имат на разположение време за действие до 2024 година. Докато маркировката на нужните места не бъде поставена, подновена или актуализирана, шофьорите там ще трябва да разчитат предимно на себе си.