По данни на браншовата организация в момента работят само 30% от шофьорите

Масови фалити застрашават таксиметровите фирми заради ситуацията с коронавируса. От началото на извънредното положение клиенти почти няма, а работата им е паднала почти до нула.

През последните дни такситата в София изчезнаха. Хиляди шофьори се отказват да излизат по улиците, защото работа няма. По сметки на бранша от 6000 коли в столицата в момента излизат не повече от 2000.

Наш екип се качва в такси от центъра на София в час пик. Оказва се, че сме първите клиенти за деня на Кирил Ризов. „В момента няма никакви заявки. Можеш да стоиш и цял ден и ето вижте тук приложенията – няма повече от един адрес за 24 часа. Зад волана съм от 88-ма година – това е повече от 30 години. Такава криза никога не е имало”, разказа той.

Таксиметровите шофьори искат трикратно увеличение на първоначалната такса

През последните две седмици – клиентите за Кирил са единици. „От началото на извънредното положение работата падна главоломно. В тъмната част на денонощието няма никаква работа – няма заведения, които да работят, клиенти няма. А в светлата част – тези, които работят – в магазини, банки – те са евентуално клиентите”, казва Ризов.

Видео: Преди кризата е правил и по 20 курса на ден. Сега трудно прави по един-два. „Един човек и 12 часа в светлата част от деня да седи навън – не може да направи оборот от 20 лв. – даже това е много”, споделя таксиметровия шофьор.

Той разказва, че повече от половината му колеги са спрели работа. Паркингите на големите таксиметрови фирми са пълни с върнати от шофьори коли. А приходите на тези, които работят намаляват. Засега обаче не се отказва. Въпреки че работи на минус. И въпреки рисковете всеки ден зад волана на таксито.

Ще поскъпнат ли тарифите на такситата в страната?

 Надява се извънредното положение да бъде вдигнато в края на април и браншът да се съвземе бързо. И взема всички мерки докато работи. Има и собствена рецепта срещу коронавируса. „Джинджифилът гони коронавируса – той не може да проникне и да направи път на бактериалните бактерии. В работата – маски, ръкавици, дезинфектанти – за тапицерия, лоста, ръчната”, казва още Ризов.

На поредната стоянка таксита има, но клиенти не. „Абсолютно никаква работа няма. Сложиш за 15 лв. метан, изкараш 7 лв. и се връщаш на минус. Следващия ден – въртиш, пак толкоз. С поръчки правим среден оборот 80-90-100 до 130 лв. Сега сме 7 лв. Разликата е огромна. 8-10 курса, сега правим 1-2 курса. Клиентите ги няма. Икономическа стагнация и страх. Хората се страхуват да излязат, не пътуват просто. Ние излизаме просто да решаваме кръстословици, да си гледаме фейса, четем”, сподели Митко Пейшинов, таксиметров шофьор.

„НА ТВОЯ СТРАНА”: Има ли изкуствено надуване на цените на такситата?

Според  него повечето клиенти са отговорни и се возят с маска на задната седалка. Но има и изключения. За пътниците рискът е еднакъв – както в такситата, така и в градския транспорт.

Според Спас Атанасов от Браншовата камара на таксиметровите шофьори работят само 30% от шофьорите в столицата намаляването на обема на работа. От организацията искат поне компенсация за предварително платения тях данък. В повечето големи фирми отчитат над 70 % отлив на клиенти. За да оцелеят някои от тях предлагат и допълнителни услуги – като разнасяне на всякакъв тип пратки до адрес.

ВСИЧКО ЗА КОРОНАВИРУСА У НАС И ПО СВЕТА ЧЕТЕТЕ ТУК

Светът е изправен пред изпитанието COVID-19. Само заедно можем да се справим с него. Борбата с вируса е отговорност на всеки от нас. Бъдете дисциплинирани и спазвайте препоръките на експертите. Погрижете се за себе си, за близките си и за околните.

Останете си вкъщи – пазете човешкия живот!

НОВА БРОУДКАСТИНГ ГРУП