Две трети от днешните ученици ще работят професии, които все още не съществуват

По време на здравната криза училищата трябваше да се адаптират бързо към ситуацията, която, според мнозина, всъщност дава силен тласък на четвъртата индустриална революция. Постигнатата досега дигитализация позволи на преподаватели и ученици да изпълняват ежедневните си задължения, без да напускат домовете си. Всичко това само потвърди нуждата от технологии, задълбочавайки вече стартиралата трансформацията, пише economic.bg

Светът на технологиите се променя с изключително бързи темпове. Очаква се 65% от децата, които днес започват основно училище, да изпълняват напълно непознати за нас професии, според доклад на Световния икономически форум. COVID-19 даде допълнителен тласък на модернизацията в образованието и изглежда малко вероятно учебните заведения да продължат да правят всичко така, както преди избухването на пандемията.

Дигитализация на много скорости

За съжаление в много страни разликата между богати и бедни се забелязва най-лесно в достъпа до технологии. Учениците с добро финансово положение избират частни училища, които им използват иновативни методи на обучение. От друга страна, образователните центрове в малките населени места не могат да се похвалят с подобни предимства заради липсата на необходимото оборудване, а това се отразява и на нивото на преподаване.

Предоставянето на техника на онези, които не могат да си я позволят, и внедряването й в класните стая може да помогне за изравняване на възможностите на учащите. Лаптопи, таблети, електронни четци и смартфони могат да улеснят процеса по възприемане на нова информация и същевременно да предоставят поле за комуникация между преподавателя и възпитаниците му на безопасно разстояние чрез интернет.

Море от възможности

Технологии като виртуалната реалност дават нови възможности за учениците, които досега не са имали достъп до тях. Четвъртата индустриална революция представлява бум на дигитализацията, който ще доведе до напредък в изкуствения интелект, роботиката, съвременните материали, 3D печат, квантовите изчисления, блокчейн, 5G и други.

Вярно е, че някои професии престават да съществуват, защото умните машини се справят по-добре от хората в изпълнението им, но ако тези технологии могат да подкрепят образованието, то следващото поколение ще бъде по-подготвено и ще създаде много нови работни места, а това ще се отрази благоприятно на икономическия растеж. Сега можем само да си мечтаем за тези неща с оглед на състоянието на пазара на труда.

Експертите са категорични, че използването на добавена или виртуална реалност в класните стаи отварят нови хоризонти. Добавената реалност се използва за наслагване на изображения, генерирани от компютър, в реалния свят. Учащите виждат и чуват какво се случва в естествената си среда, но използвайки камерите на смартфоните или таблетите си, за да видят допълнителна информация.

От своя страна виртуалната реалност може да представи на ученика цял нов свят. С технологията той може да пътува в миналото, благодарение на предварително създаден дигитален прототип, или да се „телепортира“ в музей, завод или летище на другия край на света без да напуска дома си. Достатъчно е човек да си сложи едни „умни“ очила и да се озове, където и когато поиска в пространството и времето.

„Не виждам начин да се върнем обратно към абсолютно същия начин на преподаване, който следвахме преди здравната криза“, сподели проф. Вернер Оливие, директор на Центъра по развитие на математическите науки в Южна Африка. Според него бъдещето принадлежи на високите технологии и ако искаме най-доброто за идващите поколения, трябва да им осигурим иновативни методи на преподаване и равен достъп до дигитални средства за учене. 

За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.