Причините за падането на военната машина засега остават неясни

Самолет МиГ-29 падна в Черно море. Инцидентът е станал в нощта срещу сряда. Пилотът на изтребителя е майор Валентин Терзиев от 3-а авиационна база Граф Игнатиево. Заема длъжността началник на щаб на ескадрила.

"При изпълнение на тренировъчна задача над морската акватория на Република България самолет МиГ-29 от състава на българските Военновъздушни сили е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00:45 ч.", казват от военното министерство.

Веднага е започнала спасителна операция, която продължава и до момента. В нея участват сили от състава на Военноморските сили, Съвместното командване на специалните операции, Гранична полиция и Военновъздушните сили.

 

 

Премиерът Стефан Янев, военният министър Георги Панайотов и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов пристигнаха в района на инцидента. 

Около 10.00 ч. във водата е била намерена спасителната жилетка на пилота на падналия самолет, съобщи за NOVA министър Панайотов. Той добави, че въпреки малките шансове пилотът да бъде намерен жив, спасителната акция продължава.

"Почти със 100% сигурност машината е паднала в Черно море", каза още той. И увери, че състоянието на самолета е било добро и е позволявало безроблемната му експлоатация. 

 

 

"Призовавам за сдържаност и избягване на спекулации във връзка с инцидента с МиГ-29 от снощи. Всички налични средства са мобилизирани в акцията по търсене и спасяване. Какво точно се е случило ще разберем, едва когато се издири бордовият регистратор на параметрите на полета или т. нар. черна кутия. Най-важното в момента е съдбата на пилота. Познавам го като прекрасен човек и много добър професионалист", коментира президентът Румен Радев в изявление в сряда.

Експерти също коментираха инцидента и възможните причини за него.

„Това е много нетипично. Обикновено при катапулт има маяк, който дава сигнал. Явно пилотът не е успял с катапултирането и се е случило нещо извънредно“, коментира бившият министър на отбраната Велизар Шаламанов.

Някои специалисти смятат, че метеорологичните условия, при които е бил осъществен полетът, са ключът към обяснението на случилото се в пилотската кабина.

„Това не е обикновен тренировъчен полет. Става въпрос за пилотиране нощем, над морето, със сложни обстоятелства около действията на пилота“, поясни Шаламанов.

„Ако е имало облаци, задачата е била изключително сложна. И с един технически остарял самолет като МиГ-29 пилотът е разполагал с много малко време да гарантира безопасността на полета“, казва бившият министър на отбраната Тодор Тагарев.

Експертите не изключват причината за падането на самолета да е техническа неизправност, тъй като този тип изтребители били на повече от 30 години.

„Ние през годините пренебрегвахме системно нуждите на армията. Сериозен договор за превъоръжаване беше сключен преди година и половина, но ние още чакаме нова техника. Крайно време е България да има национална програма за превъоръжаване, която да бъде свързана с технологичен преход“, каза Тагарев.

Извършват се всички необходими процесуални действия. Колегите от Окръжна прокуратура Пловдив извършват проверки във авиобаза „Граф Игнатиево”. Това съобщиха от Военната прокуратура на брифинг.

 

Провеждането на тактическото учение с бойни стрелби „Шабла 21“ беше прекратено заради авиоинцидента. То включва експериментални и съвместни бойни стрелби на формированията за противовъздушна отбрана на Българската армия с международно участие.

В него се включват до 1 500 военнослужещи от Сухопътните войски, Военновъздушните и Военноморските сили и Съвместното командване на специалните операции на България, както и формирования от САЩ и Сърбия. 

 

Част то кадрите са предоставени от Клуб „Криле”

Това не е първият инцидент с военни машини през последните години. През 2017-а хеликоптер "Пантер" на ВМС падна във водите на Черно море по време на учение. Пилотът загина.

През 2018 г. военен хеликоптер Ми-17 се разби край летище Пловдив. 

През 2012 г., по време на учение, самолет МиГ-29 падна край града под тепетата. Военните успяват да катапултират.


ВСИЧКО ЗА АВИОКАТАСТРОФАТА ЧЕТЕТЕ ТУК