Министрите посочиха. че ще насочат усилията си в тази посока

„Автомагистрали“ и Държавната консолидационна компания са служили като дружества "шапки“ за заобикаляне на обществените поръчки и директно възлагане на ремонти и строежи на магистрали и язовири. Това обявиха пред медиите днес министрите Виолета Комитова и Кирил Петков.

Освен за избягване на обществени поръчки, министърът на регионалното развитие заяви, че фирми сами са определяли цени за строителство. Още в началото на месеца от ведомството обявиха, че преди 2 години „Автомагистрали” е превело авансово 188 млн. лева на 25 фирми за 84 свлачища. До момента било приключено само това при Рилския манастир. Дговорите изтичат в края на годината. Така шансът работата да бъде свършена бил минимален. Според бившите управляващи договорите могат да бъдат анексирани.

"Констатациите ни от проверките на "Автомагистрали" за свлачищата съвпадат с тези на Сметната палата. Вече посочихме пред медиите, че от 84 проекта, само един е изпълнен. Под проект се разбира нещо, което е нарисувано на хартия и е с разрешение за строеж". Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройство Виолета Комитова на пресконференция в четвъртък.

ПРОВЕРКА В "АВТОМАГИСТРАЛИ": От 84 обекта е изпълнен само един (ВИДЕО)

От МРРБ имат опасения, че заради краткия срок, проектите за укрепването на свлачищата няма да бъдат завършени. Такава схема имало и в "Автомагистрали". 

"Първо имаме прескочени обществени поръчки, след това имаме фирми, които сами си определят цените. Трето - има огромен инвестиционен риск, тъй като са дадени едни пари на фирми, които не са били необходими по това време. Това са големи пропуски, извършени от ръководителя на "Автомагистрали" г-н Беличев", обясни Комитова. 

Тя е категорична, че трябва да се върнат обществените поръчки и парите към тях. Комитова не е съгласна и тези поръчки да се правят на инженеринг. Според нея трябва да има 84 компании, които да се справят с 84-те свлачища.

МРРБ си връща средства, платени авансово от "Автомагистрали"

"Това означава, че вместо да имаме раздадени 400-500 млн. лв. на 25 фирми, сме могли да включим 250 малки и средни предприятия. Но са се случили и други дефекти. Ние сме пренебрегнали пазарната икономика и конкуренцията. Фирма, която за денонощие получава 100 млн. лв. аванс (имаме такъв случай в "Автомагистрали"), как се състезава с останалите фирми, които 100 години няма да им стигнат за 100 млн. лв.", категорична бе министър Комитова.

"Проблемите в двете министерства са общи. И при язовирите, и при магистралите има дружества шапки", добави министърът на икономиката Кирил Петков.

 

Той посочи и сходен случай в икономическото министерство - 86% от договорите за ремонтите на 416 язовира са сключени със седем компании. От тези 416 язовира, завършени са само 10, но нито един не е пуснат в експлоатация и не е пълен.

Петков: Установихме злоупотреби за милиони при проверката на язовирите

"За тези язовири може да има 416 проекта, 416 надзора, 416 компании, които строят. Това са 1200 компании. В момента имаме 7. Тези 1200 компании щяха много добре да се финансират потенциално с кредити от Българската банка за развитие, с възможност спокойно за тези 630 млн. лв, които са похарчени, 500 хиляди да бъдат разпределени. Вместо това, ББР е дала на 20 компании по 1,8 млрд. лв.", посочи Петков.

Коментар направи и бившият заместник-регионален министър Николай Нанков.

„Това е поредното внушение на президентския пропаганден център. Сужебният кабинет се доказа като един ниско платен ревизор. Всички действия са съблюдавани стриктно по Закона за обществените поръчки”, каза той.