Когато бъде разплетен казусът с инхаус процедурите, ще сложим достатъчно средства, заяви регионалният министър

Когато е встъпил в длъжност като регионален министър, в специалната сметка за строителството на магистрала „Хемус” не е имало пари. Това заяви пред журналисти Гроздан Караджов.

„По време на служебното правителство имаше недостиг на средства за компенсации и те бяха изтеглени временно. При формирането на новия бюджет се разбрахме, че когато бъде разплетен казусът с инхаус процедурите, с постановление на МС ще сложим достатъчно средства в нея. Тъй като казусът не е решен, още няма пари”, заяви Караджов.

Той отхвърли твърдението на ГЕРБ, че в сметката е имало 1 милиард лева.

„Не, имаше около 490 милиона през лятото на миналата година. Точно тези пари са взети, за да се посрещнат първите компенсации за тока”, заяви Караджов.

Освен това той твърди, че няма никакви гаранции за строителството.

„Строят го частни фирми, които са пренаети от „Автомагистрали”, но гаранцията се носи от държавното дружество, тоест от нас. Ние си плащаме и ние си носим гаранциите - това не е добре и затова ги няма и парите”, обясни регионалният министър.

Всеки момент се очаква специалното юридическо становище за рисковете, които могат да се случат при евентуално прекратяване на договорите за инхаус, обясни още министърът.

„Не може превозвачите да носят на гърба си социални функции, които държавата е обещала”, заяви Караджов по въпроса с междуградските превози.

Той коментира и парите за пътностроителните фирми. 

„Вече са изплатени 55% от средствата към пътните фирми според решението на Народното събрание, като се надявам до края на следващата седмица да бъдат изплатени на 100%“, съобщи Караджов. Процедурата по разплащане се осъществява с няколко нива на контрол - вътрешен и през одобрение на всяка фактура от Министерството на финансите. Въпреки изчакването от 4-5 дни, няма недоволство от страна на пътно-строителните фирми.

От близо 1200 км пътища на територията на област Бургас близо половината са планирани за ремонт в следващите две години. Това е в унисон със стратегията, която обявих в началото на мандата, за 4 години да се опитаме да обновим изцяло пътната мрежа в страната, каза още министър Караджов в Бургас. За областта са обявени поръчки по ЗОП за основен ремонт на 140 км, а за други 117 км се подготвят търговете за основен ремонт. Още 140 км ще бъдат ремонтирани по програмата за текущ ремонт на пътната агенция.

Министър Караджов обаче изрази притеснението си от масовото обжалване на обявените обществени поръчки за текущ ремонт и поддържане и на тези за основен ремонт.

„Обезпокоен съм, че те се обжалват масово още на ниво процедури, без дори да има отворени оферти. Нямаме необжалвана процедура за основен ремонт, за мен това е подозрително. Прилича ми на организирано саботиране на усилията ни да ремонтираме пътната мрежа, която е в ужасно състояние. Много обжалвания са пуснати не само в Бургаска област, но и в другите области на страната”, каза Караджов.

Всичките 7 обществени поръчки се обжалват. От тях шест са по 6-те района за планиране, а седмата е за текущо поддържане на автомагистралите. Обжалват се и двете обществени поръчки за основен ремонт, които са за избор на изпълнител на строително-монтажни работи.

В момента се правят последни подготовки за пускане двупосочно на четирите ленти от кв. „Сарафово“ по Северния обход, за да няма тапи и затруднения в трафика през лятото, съобщи още вицепремиерът. Цялата отсечка ще е готова в края на октомври с всички разрешения за строеж и за ползване.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.