Вижте кои фактори влияят на ценообразуването на пазарите

Успешният букмейкър вгражда маржове за печалба в коефициентите и ги балансира, така че независимо от изхода на дадено събитие, да се реализира печалба. Целта на всеки букмейкър е да гарантира, че всеки резултат е подкрепен в правилното съотношение.

В това ръководство ще опишем всичко, което трябва да знаете за факторите, които влияят на ценообразуването на пазарите. Ще ви покажем как да изчислите маржовете на bet365 и други компании, как сайтовете за залози правят пари. Също така ще обсъдим как цените се движат в отговор на залаганията.

Как се изчисляват коефициентите и се определят цените на пазарите?

Има нещо иронично, когато букмейкърът определя коефициентите. Последното нещо, което той иска да се случи е, самият той да заложи на един изход повече отколкото на друг. Цените се формират, така че да се намалява отклонението и да се осигури печалба. Разбира се същевременно трябва да отразяват сравнително реален шанс дадено събитие да се случи. Ако няма баланс между това да има гарантирана печалба и обективност на оценката, залагащите няма да са привлечени да заложат на своята прогноза.

Букмейкърите първо определят своя процент печалба (марж). След това определят вероятностите, и коефициентите, които отговарят на тях, за различните изходи. Букмейкърската къща изчислява вероятностите всеки резултат да се реализира и след това вади маржа от тях. Ако говорим за 5% печалба и реалната вероятност е 3.0, тогава букмейкърът ще намали ставките с този процент и предложената ставка ще бъде 2.90.

Букмейкърите и търговците на коефициенти изчисляват реалните шансове нещо да се случи, използвайки статистика, форма, история и разбира се обществените настроения.  Използват собственото си мнение, мнението на други букмейкъри и обществената нагласа. Колкото повече информация и данни са налице, толкова по-вероятно е коефициентът на букмейкъра да отразява реалната вероятност.

Най-лесно може да разберете как се образуват коефициентите е да си представите събитие, което има само два възможни изхода. Искаме да заложим за това кой отбор ще започне футболен мач - това се основава на хвърляне на монета и има точно 50/50 вероятност да се случи.

Да речем, че има 1.89 коефициент за това, даден отбор да започне мача. Ако заложим 50 лева на всеки от тях, това ще ни коства общо 100 лева. Максималната възвръщаемост обаче е 94.50 лева. Имаме 50 лева залог + 44.50 лева печалба. От тук става часно, че заложената печалба е 100-94.50 = 5.5% печалба, ако има балансирано разпределение на залозите.

Шансът нещо да се случи обаче е само един от факторите при определяне на ставките

Букмейкърите не използват само реалните вероятности, за да определят коефициентите, които предлагат. Вземат предвид и очакваните предпочитания на залагащите за различните опции. За да предвидят къде ще е по-голям интереса. Така имат по-голям шанс за балансирано разпределение на залозите.

Нека да поговорим малко повече за балансирането и реагирането на поведението на залагащите.

- Букмейкърът започва с груба прогноза за вероятността и след това добавя своя марж отгоре.

- Ако сега всички заложат само на един от тези резултати, парите, които ще постъпят, ще наклонят везната в една посока.

- В отговор на това букмейкърът ще увеличи маржа си за популярната линия (за да спре хората да залагат) и ще намали маржа си за по-малко популярната линия (за да насърчи залагането).

- Букмейкърът не чака да види кои залози ще бъдат популярни, за да променя маржовете само в движение.

- Прави се профил на клиентската си база, за да предвиди кои пазари и линии ще бъдат по-популярни от други. Така много по-рядко се налагат резки промени.

Да разгледаме хипотетичен мач между Ливърпул и Сарагоса. Букмейкърите знаят, че ще има повече залози за Ливърпул. Отчасти защото са фаворити и отчасти защото са по-подкрепяни от феновете. Поради това букмейкърът добавя по-висок марж към коефициента за победа на Манчестър Юнайтед над Кристъл Палас.

Какво се случва, ако това не проработи?

Без значение колко се старае един букмейкър, той може да балансира книгите си само ако няма твърде големи отклонения. Заради обществените нагласи това не винаги е възможно. Букмейкър в Германия винаги ще получава огромно количество залози за националния отбор на страната и нищожно такова за противника. Невъзможно е сам да направи баланс на книгата си. Ако за Германия се сложи огромен марж, хората няма да залагат въобще и ще отидат на друго място.

Ако букмейкър, насочен към Германия получи прекалено много залози за Германия срещу Франция, то при букмейкър във Франция ще е обратното. Двете компании могат да споделят отговорността и да споделят печалбата си, без да поемат излишен риск. Те правят това чрез букмейкъри за букмейкъри, които на практика работят като клирингова къща за небалансирани книги. Точно както механизма функционира на пазара за ценни книжа.