През 2022 г. страната е произвела най-малкия брой за последните 66 години

Автомобилният сектор изпитва недостиг на части, което забавя производството на нови коли. Прогнозите са, че ще има 20-процентов спад в световен мащаб през следващите три години. Великобритания е сред държавите, които най-много са засегнати от световната криза за полупроводници и чипове.

В автокъщата на Георги Грозданов в Дупница, а и в другите около него, английският автопазар не е на мода. Оттам коли рядко се внасят у нас за препродажба.
 
"Ако си купиш маратонки за 300 евро, продавачът ти даде две десни маратонки, щото са 100 евро, ще си ги купиш ли, те са неудобни… ми те така са и тия коли от Англия. С десен волан, ти като я докараш тая кола, за да й обърнеш дирекцията, струва една чанта пари, после има технотестове, които я мине технотест, я не мине. Така че те не са апетитна хапка за нас – търговците", казва той.

Не така стоят нещата с пазара в Италия. Оттам е най-големият коридор, който захранва българските шофьори със западни коли втора ръка. В момента обаче този коридор е позапушен, защото собствениците в Италия не продават колите си, нови няма откъде да купят.

"Паркингите за новите коли са препълнени, колата е готова, но седи, не може да отиде в магазина, защото й липсва нещо – някой чип, част… такива неща, които някъде някой не ги е пратил, и не могат да се монтират в завода и колата седи", споделя Грозданов.

И така веригата, която години наред безотказно водеше коли втора употреба в България в момента е прекъсната. "Докато тия коли не отидат в магазините да се продават на клиентите, втората употреба коли липсва", обясни той.

В момента в автокъщите в Дупница има значително по-малко коли спрямо минали години. Причината е в свитите пазари, но не само. "Купуваме коли, спрямо продажбите. Продадеш 10 коли, отиваш, купуваш нови 10. Въртиш. Сега ако си продал две коли, с парите от тия две коли, купуваш една – защото са по-скъпи", разкри Грозданов.

А изискванията на купувачите в момента не биха изненадали никого. Хората избират първо по цената, после по всичко останало.

Рекорден спад на производство и продажби на нови автомобили отчита и Великобритания. През миналата година от заводите в страната са излезли едва 775 000 коли, което е най-малкият брой за последните 66 години. От организацията на производителите и търговците на автомобили обясняват това с нарушени доставки на части от Китай по време на пандемията, а също и със затварянето на някои заводи заради Брекзит.

Употребяваните луксозни часовници - на почит в Европа

Регистрираните нови превозни средства на Острова през изминалата година стигнаха 30-годишно дъно, което означава, че в момента жителите на Обединеното кралство по-рядко сменят колите си и ги карат по-продължително. Следователно има по-малко предлагане на автомобили втора ръка, на които разчитат пазарите в Източна Европа.

През последните две години цените им скочиха с близо 30%. А имаше периоди, в които спокойно във Великобритания можеше да се купи кола за няколко стотин и да се препродаде за хиляди в България. Много от работещите в Западна Европа българи се възползваха от това. Всяка ваканция се връщаха в родината с автомобил, който оставяха в автокъща да бъде продаден.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.