На някои места общественият транспорт дори е разреден

Пред сериозна липса на шофьори на автобуси и машинисти на влакове е изправена Германия. На някои места общественият транспорт дори е разреден заради недостига.

Над 2,5 милиона души в страната са безработни по последни данни. А същевременно се търсят 749 000 работници в различни сектори. Сред тях е и общественият транспорт.

Красимир Стоянов от 10 години е шофьор на автобус на градския транспорт в Мюнхен. Разказва ни, че през последните години липсата на работна ръка се усеща осезаемо.

Рекорден е недостигът на работна ръка в Германия

„В нашия сектор в Германия има в момента голяма нужда от обучени кадри, които са с известен опит, за да могат да работят. В Германия няма как да се намерят такива шофьори, защото германците не завършват тези курсове. Не е привлекателна тази професия за тях, защото нивото на риск е по-голямо и изисква по-дълго обучение. Също и един от факторите е, че е много скъп самият курс за категория D в Германия”, обяснява Красимир Стоянов.

На много пътници се случва, чакайки обществения транспорт, да прочетат, че влакът или автобусът няма да дойде и трябва да изчакат следващия. А причината е липсата на шофьори.
„Първо, когато се отива да се кара курсэт, той е някъде 3-4 месеца. И всяка една категория е в пъти по-скъпа, отколкото в България”, казва Красимир Стоянов.

Прогнозите са, че през следващите години тази тенденция ще се увеличи, въпреки усилия да бъдат привлечени кадри в сектора. Красимир ни разказва, че основно се търсят шофьори, идващи от чужбина.

„Езиковата бариера също е допълнителна пречка. Като автобусен шофьор винаги трябва да имаш възможност да говориш добре, за да разбереш какво ти говорят, коя линия как да смениш, какво да направиш и какво да кажеш на пътниците”, обяснява Красимир.

А за да привлекат желаещи, от бюрата по труда дори поемат разходите за курса за шофьори.

„От бюрото по труда в Германия започнаха от 2-3 години да поемат изцяло курса, самото обучение на всеки, който иска да достигне тази категория и това ниво. И те изпращат на училище, целият курс е платен от бюрото по труда. Като после се задължаваш да работиш известно време в тази професия”, обяснява Красимир.

Повече гледайте във видеото.

Редактор: Ина Григорова