Поколенията Z и Y имат различно възприятие за нея

Предоставянето на обратна връзка е предизвикателство за всеки лидер на екип. Без значение дали тя е под формата на критика, или пък похвала, обратната връзка е важна част от работата и, ако е поднесена правилно, може да бъде мотивираща.

Хората, които управляват екипи от служители, често се колебаят дали да дадат обратна връзка очи в очи, или по имейл; дали информацията да е директно поднесена, или да е омекотена с комплименти; дали похвалите да са публични, или насаме. Отговорите на тези въпроси се променят изцяло в зависимост от това със служители от кое поколение работят, защото поколенията Z и Y (милениалите) възприемат обратната връзка по различен начин.

Снимка: iStock

Критика

Съществува стереотип, че представителите на поколението Z не могат да приемат критика, но това съвсем не е вярно. Те приемат конструктивна критика, стига тя да е поднесена по правилния начин. Родените между 1996 и 2010 г. са израснали с мнението интернет и знаят как да го използват. Те нямат страх да оспорят обратната връзка, ако смятат, че тя е прекалено критична. Възможно е и да се обидят на тона ви. Ако искате да сте сигурни, че ще чуят какво имате да им кажете, уверете се, че звучите съпричастни.

Проучвания показват, че милениалите могат да бъдат по-отзивчиви, ако обратната връзка на работното място е конструктивна. „Трябва да спреш да правиш това“ няма да доведе до добри резултати сред поколението Y, но „Трябва да спреш да правиш това, ако искаш да постигнеш това“ ще има повече успех.

Похвали

Обратната връзка обаче не е само за подчертаване на негативите. Служителите и от двете поколения държат на похвалите. Комплиментите за добре свършена работа мотивират милениалите, а хората от поколението Z са склонни да напуснат организацията, ако не получават достатъчно похвали.

Докато много представители на поколението Z изискват постоянно насърчаване с комплименти, служителите от поколение Y възприемат само това, което смятат, че са заслужили. Те не се нуждаят от потупване по рамото само за това, че са се появили. Милениалите искат да знаят, че усилията, които полагат, за да се изкачат по корпоративната стълбица, не остават незабелязани. Искат и да са наясно какво още могат да направят, за да постигнат амбициозните си цели. Незаслужените комплименти няма да повишат мотивацията им. Те само ще намалят доверието им в мениджмънта.

Честота на обратната връзка

Представителите на милениума предпочитат да получават честа обратна връзка от своите ръководители, но няма сами да я поискат. От друга страна, представителите на поколението Z сами ще поискат обратна връзка. Много от по-възрастните служители може да сметнат нуждата им от потвърждение за прекомерна, но реалността е, че поколението Z е израснало в различен свят от този на поколенията преди тях. Те са свикнали да разполагат с информация на една ръка разстояние, когато им е необходима. Проучване сочи, че 65% от служителите, родени между 1996 и 2010 г., искат обратна връзка поне веднъж седмично.

Наставничество

Докато представителите на хилядолетието предпочитат неформални насоки и подкрепа, които се фокусират върху дългосрочните им цели и перспективи, представителите на поколението Z предпочитат по-практичен подход. Доклад доказва, че 79% от работниците от поколението Z искат висшестоящите да покажат, че наистина се интересуват от тяхното развитие, както в професионален, така и в личен план.

Напътствията и менторството могат да помогнат. Свържете младите си служители с по-старши служител и оставете връзката да се развива. Много по-вероятно е те да приемат съвети от някого, с когото вече са се свързали. За хората от поколение Y наставничеството може да е полезно, ако наистина помага на кариерата им, но в противен случай кратък имейл е напълно достатъчен.

Осигуряване на растеж

Проучване сочи, че 91% от специалистите, родени преди 1996 г., заявяват, че потенциалът за развитие е техният основен приоритет при избора на работодател. Много по-вероятно е те да приемат съветите и да положат усилия да се подобрят, ако получат нещо в замяна – например курс за развитие, който може да им помогне да направят следващата стъпка в кариерата си.

Представителите на поколението Z не се различават много в това отношение. Те също искат да изследват различни умения, така че мениджърите е добре да ги оставят да експериментират и да опитват нови роли.

Снимка: iStock

Независимо дали работите с представители на поколението Z, или с милениали, най-доброто нещо, което мениджърът може да направи, е да покаже на по-младите служители, че цени техния принос за развитието на конпанията.

Източник: fastcompany.com