Стимул за обновяване на автопарка в страната?

Парламентът прие на първо четене закон, с който ще се облагат с допълнителен данък всички собственици на стари автомобили.

Новият данък зависи от възрастта на автомобила и ще се заплаща веднъж годишно.

Колкото по-стар е автомобилът, толкова по-висока данъчна ставка се определя да има. По тази същност таксата може да се определи като специфичен регресивен данък.

Данъчни ставки:

Автомобил от 6 до 10 години – 250лв
Автомобил от 11 до 15 години – 500лв
Автомобил от 16 до 20 години – 750лв
Автомобил над 20 години – 1000лв

Данък „Стар автомобил“ няма да заплащат хора с коли до 5 години, както и хора, чиито автомобили са в гаранционен срок (На пазара се предлагат такива със 7 и с 8 години гаранция)

На пъро четене законът беше одобрен от представителите на партията на министър-председателя Бойко Борисов – ГЕРБ, както и от коалиционните им партньори Обединени патриоти и партия Воля.

По данни на КАТ към 31.12.2017г. автомобилите в България са:

Автомобили до 5 години – 2%
Автомобили от 6 до 10 години – 5%
Автомобили от 11 до 15 години – 8%
Автомобили от 16 до 20 години – 40%
Автомобили над 20 години – 45%

Основанието, което дават връчилите този законопроект депутати е, че старите автомобили замърсяват много повече в сравнение с новите коли. Според тях този данък ще окаже влияние на употребата на силно замърсяващи автомобили в България.

Предполага се, че реалната причина за въвеждането на този данък не е стимулирането на обновяване на автопарка в страната, а запълване на бюджетни дупки или допълнително запълване на държавната хазна.

 

Проверката показа:

По думите на министъра на околната среда и водите Нено Димов не се обсъжда увеличаване на данъка за автомобили, по-стари от 15 години, на 1000 лева, каквито слухове има последните дни. От МОСВ казаха за NOVA, че се обсъжда увеличаване на екотаксата, която се плаща еднократно при регистрация на автомобила.