Само няколко жп маршрута разполагат с автоматична локомотивна сигнализация

Системи за автоматично спиране на локомотивите при висока скорост липсват при много от влаковете, а там където ги има – са остарели. За това сигнализираха експерти по железопътния транспорт. Според тях редица технически неизправности могат да изкарат всеки влак от релсите.

 

Системата за автоматична локомотивна сигнализация работи само по няколко направления в страната. На определени места по релсите се поставят датчици, които изпращат информация до машинистите за скоростта, с която трябва да се движат в определения участък, както и за сигнализацията на семафорите. Тези данни постъпват в кабината на машиниста и ако се стигне до превишаване на скоростта или неспазване на сигнализацията, влакът спира автоматично.

 

За всяка промяна в скоростта на композицията машинистите получават поне два сигнала и така имат най-малко километър преди влакът да достигне до гарата. От специални плочи, монтирани на релсите, информацията веднага достига до кабината на машиниста. Така автоматично се задейства служебната, а след това и екстремната спирачка, обяснява Неделчо Спасов, заместник-главен ревизор в НКЖИ. Рискове обаче, оказва се, може да има и при тези системи.

 

Само след месец Павел се надява да стане машинист. Сега кара курсове, а междувременно работи като помощник-машинист. Казва, че рисковете са много и непредвидими – затова е нужно добро обучение. А то трае поне три месеца и то след минимум три години във влака като помощник-машинист. Сред предизвикателствата на пътя за Павел и неговите колеги бъдещи машинисти са и остарелите стрелки, които пренасочват влаковете по мрежата.

 

Обучението за работа със системата е допълнително, след като се завърши основният курс за машинистите. А дали системата за автоматична локомотивна сигнализация ще бъде въведена в цялата страна – предстои да видим.

 

Повече по темата ще научите от видеото.