"Работодателят е задължен да подсигури двупосочен билет, жилище, храна на сезонния работник", обясни той

„Приетата промяна в Закона за чужденците не помага на бизнеса за това лято. Преди началото на туристическия сезон има бизнесмени, които буквално плачат, че фалират, защото нямат работници. Хотелите отварят, а няма кой да работи. Според промените, може да се удължи с още 30 дни 90-дневният престой на сезонния работник, докато се намира в България. Големият проблем е с пристигането на тези кадри”. Това каза Веселин Халачев, председател на организацията „Обединени Бизнес Клубове” в предаването „РеВизия” по NOVA NEWS.

Заради липса на кадри: Бавят издаването на визи на работници от трети страни по Черноморието

По думите му законът дава възможност сезонни работници да дойдат в страната, но началото на тяхната трудова дейност тук се бави. Пристигането им се бави с 3, 7, понякога и с 12 месеца. „Работникът е минал през процедурите, всичко е одобрено документално, отива да си подаде визата в страната, в която живее и там му казват: „Елате на 24 ноември”. Говоря за посолството в Ню Делхи. Но сезонът отдавна ще е приключил”, каза Халачев.

Увеличават заплатите в туристическия сектор с около 20% тази година

„По закон, работодателят е задължен да подсигури билет за отиване и връщане на един сезонен работник, да му подсигури жилище, да го изхрани. Това е много повече, отколкото за един български работник, но този български работник го няма”, допълни председателят на организацията „Обединени Бизнес Клубове” и допълни, че работодателят е длъжен да плаща заплата на работника на пазарна цена и няма право да плаща по-малка заплата на чуждестранен работник.

От бизнеса могат да потърсят посредници за наемане на сезонни работници от трети страни. „Обединени Бизнес Клубове” имаме подписан договор с Узбекското правителство и ние имаме право да представляваме техните работници в България. Ние работим директно с държавата и зад тези работници стои държавата. След като се наберат тези документи, те се внасят в Дирекция „Миграция”, ако е за дългосрочна работа, ако е за сезонна работа, те се внасят директно в Агенция по заетостта. Тя трябва да се произнесе до 2 месеца за състоянието на работодателя и след това те се изпращат до Дирекция „Миграция”. Ето там идва проблемът, защото постоянно се пишат писма и става 4-5 месеца чакане”, поясни Халачев.

Хотелиерите и ресторантьорите са готови да протестират заради забавянето на разрешенията за наемане на сезонни работници. „Сезонът им се опропасти”, допълни Халачев.