Защо – обясни Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия

Президентът да наложи вето на тавана на надценката на хляба - това поискаха от Сдружението за модерна търговия. 15-те процента максимална печалба бяха записани в преходните и заключителни разпоредби на Закона за хазарта в последния работен ден на депутатите. Големите търговски вериги определиха решението като произвол, защото идеята за таван за хляба не е обсъждана с тях. В „Здравей, България” изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Николай Вълканов обясни още, че така може да се стигне до риск всички търговци да стигнат до максималния таван на надценката и така хляба всъщност да се оскъпи.

Ще поевтинее ли хлябът, щом надценката му няма да надскача 15%

Николай Вълканов каза, че има два основни проблема.

„Първият е по начина, по който беше приет този текст, без предварително обсъждане, без мотиви, без становища и от други институции”, заяви Николай Вълканов. „През 2019 г. имаше подобен казус. И Министерството на икономиката, и КЗК излязоха с категорично становище, че подобна мярка за стоките от първа необходимост, би довела до точно обратните резултати. КЗК казва тогава, че ниските цени са резултат от конкуренция, не от регулация. Това може да доведе всички търговци да се доближат до максималната надценка”, заяви Вълканов.  

„Всеки търговец има различен бизнес модел. Няма как да се фиксира една надценка за всички търговци. Това ги поставя в неравностойно положение. Тук идва и второто голямо притеснение. До няколко месеца, при тази несигурност и постоянни избори, можем да влезем в хипотеза, при която цели стокови групи могат да влязат в таван на надценката”, заяви Вълканов.

Той подчерта, че надценка не означава печалба. В нея са включени и всякакви разходи.

„Ако фиксираната надценка е под себестойността на един търговец и над себестойността за друг, то този, който е ощетен, ще трябва да увеличи цената на нещо друго, за да си покрие загубите. Или ще махне този артикул от стоките, които предлага, или ще вдигне цената на нещо друго”, обясни Вълканов.

„Не можеш да фиксираш надценката на края на веригата. Производителят може да си вдига колкото си иска цената”, коментира още Вълканов.