"Не плащаме за ходене на училище, а за стимулиране на успех", коментира образователният министър

"Държавата дава годишно 21 млн. лв. за стипендии и субсидии за деца. Тези стипендии са за 700 ученика. Очевидно не плащаме за ходене на училище, а стимулиране на успех. Говорим за ученици, в гимназията - IX и X клас", заяви министърът на образованието Меглена Кунева, цитирана от БГНЕС.

Родители на бунт срещу раздаването на стипендии на ромски ученици

Фактите, посочи Кунева, са, че тези стипендии са съвместна инициатива на Министерство на образованието и науката и ромския образователен фонд. Участието на нашата държава е 40% или 12 евро, което е 24 лв. от общата сума от 30 евро или 60 лв., които ще получават ромчетата. Средно учениците, които взимат стипендия за успех получават по 35 лв. Независимо от етноса си, а таванът, който могат да получат е 50 лв. Според министър Кунева това прави нещата съпоставими.

На фона на въпросите, които предизвика стипендията за ромчета, Кунева заяви: „Надявам се да имате очи и сърце, да разберете тези факти”.

Според Кунева тези ромски ученици са се борили с бедност, предразсъдъци, изградили са характер, борят се със социален натиск и приятелски натиск да се откажат.

Кунева припомни, че миналата година заради бедност и по социални причини са се отказали 2300 деца. МОН не ги дели по етнически произход, но от разговорите си с директори, министърът на образованието знае добре, че става дума основно за ромчета.

Относно обвинението, че стипендиите премахват равния старт на образование, Кунева беше категорична: „Извинете, но това е точно обратното. В момента равен старт няма. Едно дете, което расте в къща с книги, дете, на което и двамата му родители говорят български език и са грамотни, които могат да му помогнат в домашното, да се заинтересуват и ще искат то да се представя по-добре, не е равно на едно дете, което няма всички тези условия. То има тежката задача да наваксва през цялото време. Когато стигне IX и X клас, това е истински успех и неговият успех “Добър” не е равен на успеха на дете, което е расло при много по-добри условия”.