Не съществува понятие „формула на успеха”, смята музиканта.

Заки Соколов е един от създателите на дует „Авеню” – групата, белязала цяло поколение със своите песни и с право заслужила собствена страница в българската музикална история.  Дебютният албум на „Авеню”  - „Въпроси”, е продаден в 35 000 екземпляра,  а клипът „Бягство” се задържа в телевизионните класации повече от 56 седмици. Множество награди, признания и най-важното – любовта на публиката, бележат годините, в които Заки е част от най-популярния дует на 90-те. По-късно, като съсобственик на продуцентска къща AveNew Productions, той застава зад успеха на изпълнители като Белослава, Тони, Gravity Co, Уикеда, Анимационерите и други. Така в продължение на повече от 20 години лейбълът „Авеню” заслужено се превръща в синоним на интелигентност и музикален вкус.

Днес с богатия си опит на музикант и продуцент, Заки Соколов заслужено сяда на съдийското място в X Factor, за да открие новите музикални таланти на България. 


С какво усещане поемаш предизвикателството да бъдеш съдия в X Factor и виждаш ли в него някакво завръщане към музикалната сцена?
Приемам предизвикателството с въодушевление! Х Factor дава най-добрата възможност да се открият онези таланти, които притежават не само музикална дарба, но и сценично присъствие, интелект, желание за успех и цялостно въздействие върху публиката, т.е. всички онези качества, които правят един артист звезда. Най-ценното обаче е, че това се случва пред очите на цялата нация. Преди продуцентът беше този, който трябваше да открие звездата, но без помощта на публиката. Именно затова участието ми в Х Factor за мен ще бъде едно сверяване на часовника до каква степен моята интуиция резонира с предпочитанията на публиката. Не го възприемам като завръщане в музикалния бизнес, а по-скоро като възможност да си припомня най-хубавите години от живота си.
 
Стоиш зад успешната реализация на много групи и артисти. Според теб коя е вярната формулата за създаването на една звезда?
Няма формула. Ако имаше формула, щеше да има звезди под път и над път, което автоматично означава, че нямаше да има звезди. Според мен това, което прави един артист звезда, е връзката му с публиката, умението чрез творчеството, изпълнението и таланта си да докосне хората, които слушат неговите песни. Колкото и клиширано да звучи, всичко е въпрос на химия и на шанс да се появиш в правилното време, на правилното място и да си тръгнеш тогава, когато си казал всичко, което си имал да кажеш.
 
Момчета, момичета, дуети или 25 + - на коя категория искаш да бъдеш ментор?
Честно казано нямам предпочитания. Може би, защото аз самият съм над 25 години, би било логично да съм ментор на групата над 25. Или пък, защото идвам от група, да бъда ментор на групите. В същото време, като продуцент съм работил с много солисти като Белослава и Мариус например. Затова не мисля, че имам някакво конкретно предпочитание. Ще ми бъде интересно с всяка една от категориите.
 
Какъв съдия и ментор ще бъде Заки – повече емоционален или повече критичен и взискателен?
При всеки случай критичен и взискателен. И определено болезнено откровен. Такъв съм като човек, такъв съм бил като продуцент и не виждам причина да променям това.
 
За теб кой артист (български или световен) е най-яркият пример за това какво представлява X Factor?
Ако погледнем Х Factor в световен мащаб, може би Леона Люис е изпълнителката, която според мен притежава Х Factor в най-пълна степен. От българските изпълнители за мен Белослава е звездата, която има всичко необходимо, за да постигне успех и да остави следа на музикалната сцена. В световен мащаб примерите са толкова много, че не бих могъл да посоча един конкретен изпълнител.
 
Какви са впечатленията ти от родния музикален бизнес в момента – повече възможности или повече трудности предлага той?
Определено повече трудности. Не бих искал да правя анализ на музикалната индустрия в момента, но прекомерното фокусиране върху комерсиалното за съжаление лиши меломаните от възможността да откриват нова, интересна и стойностна музика. Това се отнася както за световната, така и за българската музика.
 
Повече от 56 седмици – толкова време песента „Бягство” се задържа в музикалните класации. Мислиш ли, че ако „Авеню” бяха сформирани днес, щяха да имат шанса да спечелят X Factor?
 Хм. Трудно е човек да прави такава самооценка, най-малкото би било твърде самонадеяно, ако отговорът би бил „да”. В действителност „Авеню” се появи в един много сложен момент на трансформация на българската музикална сцена в края на 80-те.