Изпълнителният директор на фондацията в интервю за сп. Forbes

Имам една любима история, която ми се случи преди десетина години. Историята за гнева и надеждата. Говорихме си с един англичанин какво е това, което движи хората да се борят за някаква промяна, И стигнахме до извода, че има два, вида мотивация. Едната е, когато ти си гневен на някаква несправедливост и има нещо, което искаш да поправиш, трябва да реагираш, независимо дали искаш или можеш. Гневът е краткотрайна емоция - дава сила за момента, но е трудно да мотивираш околните хора с гняв. Надеждата, че нещо можеш да промениш, обаче, именно тя те прави маратонец." С тази история започва срещата си с Юрий Вълковски, изпълнителен директор на фондация Reach for Change България, която за пета поредна година организира конкурса за социални предприемачи ПРОМЯНАТА.

Вече 24 години Юрий работи в гражданския сектор, минавайки през различни етапи в развитието на социални инициативи, през стадиите на гнева и надеждата, на устойчивите решения или на повърхностните кампании. Разказва вдъхновяващо за развитието на социалното предприемачество през историите на хората, които променят света около себе си; за иновациите, които се раждат в периферията, но се устремяват към центъра на системата, за търсенето на решения и пътя, който самият той е извървял.

Казва, че едно от най-трагичните неща, когато работиш в гражданския сектор, е фактът, че си обречен да останеш на повърхността, защото не можеш да набереш инерция. Споделя, че след дълги години в сферата на изкуството и културата се е случвало да осъди Министерството на културата, да спре обществени поръчки, да се бори за прозрачност в институциите, но в един момент "гражданските организации се изтощават пред стените на крепостта". Те имат ограничен ресурс, хората отминават и реално гражданският сектор не може да изпълнява функцията да контролира, да предлага решения и иновации, да набере скорост, за да промени средата, споделя Юрий. Друга посока, в която той се е развивал през годините, е работа по малки общностни проекти от всички краища на България, които дават възможност да мобилизираш общността, да откриеш лидера, да му помогнеш с нужните инструменти и да създадеш капацитет, който да действа на местно ниво.

Пресечната точка между гражданските инициативи, общностното въздействие и бизнес сектора Вълковски открива в ПРОМЯНАТА, където помагат на социални стартъпи да структурират идеите си, да мислят стратегически и да бъдат по-устойчива. А за Юрий това е страхотна възможност да се среща с позитивни хора, който търсят и предлагат решения.

Спомня си, че наскоро е бил на среща с над 300 учители и директори В столицата, където са разказвали за проектите "Географ БГ" и LoveGuide, които работят директно с учители и ученици и създават иновации. Юрий остава изненадан, когато коментарите са, че това са много хубави неща, но са външни и те трябва да се фокусират върху това, как да променят системата. "Опитът показва, че иновациите много често се създават в периферията на системата. Facebook не е създаден от IBM например. Защо да не се случи това и в образованието?"

И макар все още да нямат пример, който да е променил системата, начина, по който проектите на ПРОМЯНАТА подхождат, е свързан с действие, вдъхновение и въздействие, което не може да бъде пренебрегнато. Например LoveGuide е платформа за сексуално образование, която започва с онлайн пространство, следва видеоканал, а впоследствие стартират срещи с ученици, родители и учители и вече достигат до над 25 хил. деца в цялата страна. Не се фокусират върху това да ходят всеки ден в министерството и да настояват за часове по сексуално и здравно образование в училище, а работят усилено и развиват модел, който в един момент трябва да стане толкова добър и успешен, че министерството да не може да го игнорира, споделят от ПРОМЯНАТА и допълват, че системата се променя с малки стъпки от инициативни хора.

В България всяка година кандидатстват между 200 и 300 проекта, като само 2% биват избрани да продължат към обучение-инкубатор. Според Вълковски това, което прави ПРОМЯНАТА успешна, освен сериозния подбор на входа, е и комплексната и дългосрочна подкрепа. С някои от социалните стартъпи като LoveGuide, "Социална чайна", "Враца софтуер общество" работят вече четвърта година, защото имат нужда от време за развитие и инкубиране, преди да заживеят собствен живот, допълва Вълковски.

Другото предизвикателство, което срещат през годините, е изграждането на истинско и плътно партньорство с бизнеса. Съвместната им работа с NOVA е високо оценена, като Вълковски споделя, че над 60 души от телевизията участват в конкурса като ментори или експерти, а комуникацията със социалните предприемачи е полезна и за двете страни. В него менторите излизат от зоната си на комфорт и се срещат с хора, които имат съвсем различна мотиивация, "не знаят как да напишат бизнес план, но горят в нещата, които правят, и имат друга гъвкавост. Да намерим истинското синхронизиране между бизнес и НПО е трудно в световен план. Обикновено единият дава парите, другият върши работата, а ние изградихме партньорство, в което използваме силните страни и на двете организации", обобщава Вълковски.

С NOVA имат цялостна програма, която включва както конкурса ПРОМЯНАТА, така и менторска програма, кампании, онлайн гласуване, съвместно мислене и създаване на концепции и други. Но организацията работи и с други бизнеси и предоставя експертни услуги.

Всички желаещи да кандидатстват с проект в най-голямата социално отговорна кампания на Нова Броудкастинг Груп в партньорство с Reach for Change, могат да го направят до 18 юли ТУК

Цялото интервю с Юрий Вълковски четете в списание Forbes.