Снимка: Олег Попов, NOVA
През 1883 г. е внесен закон за построяването на железопътната линия Цариброд - София – Вакарел
Навършват се 130 години от официалното откриване на Централна гара-София. По този повод във фоайето на гарата се проведе флашмоб.
Оригиналната сграда е по проект на архитектите Антонин Колар, Богдан Прошек и Тодор Марков и е пусната в експлоатация през 1888 г. Тя е разрушена напълно на 15 април 1974 г.
Новата постройка е дело на арх. Милко Бечев и е открита на 6 септември 1974 г.
Нов документален филм проследява съдбата на "царската гара" в Казичене
След Освобождението Австро-Унгария, Сърбия, България и Турция са задължени да построят съответните железопътни участъци на международната трансбалканска железница Виена - Цариград, които се намират на техните територии. За страната ни това е участъкът Цариброд - София – Вакарел.
Преговорите започват през 1881 г. и продължават до май 1883 г., когато във Виена е подписана Четворна конвенция. След това в Народното събрание на България се внася закон за построяването на железопътната линия.
Германци обикалят България с парен локомотив (ВИДЕО+СНИМКИ)
Тя трябвало да бъде готова в края на 1886 г., но заради събитията около Съединението и обявената война на България от Сърбия, е завършена с две години закъснение.
На 7 юни тя е свързана със сръбските железници, а на 1 август е въведена в международна експлоатация. На тази дата пристигна първият международен влак от Лондон и Париж (легендарният Ориент експрес), който отпътува рано на следващия ден за Пловдив, Одрин и Цариград.
Цялостният ремонт на гарата бе започнат на 3 април 2014 г. със средства от Оперативна програма „Транспорт“ и приключи в началото на 2016 г.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.
Редактор: