Екип на \"Здравей, България\" слезе под земята, за да ви покаже как се добива златната руда.

В следващите няколко минути ще ви отведем под земята. Ще ви разходим в тунелите на една от златодобивните мини у нас. Как се работи под земята? И как се вади рудата разказват Нина Димитрова и Цоньо Данчев.

Спускаме се по един от тунелите на наклонена галерия „Надежда\". Дължината на галерията е 2300 метра. Толкова е разстоянието от повърхността до местата, от които се вади златната руда.  

В широките тунели на мината свободно се движат джипове, микробуси и тежкотоварна техника. Шофьорите съобщават всяка своя стъпка по радиостанция. Така всеки знае дали пътят, по който се движи е свободен. Мината прилича на малък град с добре изградени комуникации. Специално внимание е обърнато на вентилацията. Кислород не липсва дори 1000 метра под земята. От съображения за сигурност обаче са поставени и спасителни камери.
 
Има вентилационна вратата, която е сензорна и се отваря само при приближаването на превозно средство, и след като премине се затваря. Така се контролира разпределението на кислорода под земята. Мината е изградена от няколко блока. Всеки от тях има собствено име.

Първата ни спирка е депо 390. Това е работилницата, в която тежкотоварните машини минават на профилактика. Тук се ремонтират и повредените челни товарачи и камиони. Преди години всички машини са сглобявани в депото. Пристигали са на части, тъй като тунелите не са били толкова широки и не е имало как да минават цели през входа. Сега обаче се претендира, че пътищата там са в по-добро състояние, отколкото републиканската пътна мрежа.
И не само това, на стотици метри под земята е построена и бензиностанция. Гориво там зареждат както изкопните машини, така и микробусите, с които миньорите стигат до работните си места.

Същинската работа се извършва на няколко етапа. Специална машина пробива отвори в стените на галериите. В края на смяната отворите се пълнят с експлозиви и се взривяват. Работниците, които застъпват на работа изчистват раздробената от взривната вълна руда. Товарят я на камиони и я извозват до повърхността. Там по-големите късове се раздробяват и обработват. До няколко години и процеса на раздробяване ще се извършва под земята. В момента се строят депа, в които това да се случва.