Мисията му у нас е да ограничи промишления риболов и унищожаването на морската фауна

Корабът "Арктик Сънрайз" на екоорганизацията "Грийнпиис" акостира на морската гара във Варна, където ще остане няколко дни. Посещението е част от глобално турне в подкрепа на реформите в областта на рибарството, които се обсъждат в Европейския парламент. 

 

Ледоразбивачът "Арктик сънрайз" е построен през 1975 година като кораб за лов на тюлени. Вече 18 години обаче плавателният съд е под флага на природозащитниците и документира техните глобални кампании. 50-метровият "Арктик сънрайз" е обиколил почти цялата планета в различни акции срещу лова на китове, гонил е пиратски риболовни кораби в южните морета. 

 

В момента Европа облагодетелства прекалено много едрия промишлен риболов. Корабите на континента са способни да уловят с пъти повече риба, отколкото морските запаси могат да се възстановят. По данни на Европейската комисия 80 на сто от рибата в Средиземно море и над половината видове в Атлантическия океан са жертва на прекомерен улов. Установено е, че над 1/4 от уловената от корабите риба се изхвърля обратно в морето мъртва – данни, които нареждат Европа на първо място в света по този показател.

 

Европейските законодателства облагодетелстват промишления риболов за сметка на обикновения рибар и отнемат поминъка на хиляди домакинства.

 

През лятото на 2011 година Европейската комисия представи пакет реформи, които да променят изцяло облика на рибарството на континента. Да ограничат разрастващия се промишлен улов и да защитят обикновения риболовец и отговорното използване на рибния ресурс. Еврокомисарите си поставят за цел да спрат практиката с изхвърлянето на нежеланата риба. С две думи, целта на новия регламент в Европа е да опазим морето и неговите дарове, докато все още имаме възможност да направим това.

 

30-40 процента от риболовния флот няма да оцелее, ако продължава да работи при сегашните темпове. На практика имаме все повече кораби в морето и все по-малко риба. С други думи, ако пощадим морските ресурси, това ще означава повече риба в морето”, каза Мария Даманаки, еврокомисар „Рибарство и морско дело”.

 

Благородната кауза е голяма стъпка напред за Европейските институции и победа за екозащитниците. Новият регламент обаче има и сериозни опоненти в лицето на държави като Франция и Испания, при които морската фауна е ключова в икономиката. Само Испания, Гърция и Италия заемат две трети от заетостта в сектора на рибарството в Европа. Отново тези държави осигуряват една четвърт от уловената риба в рамките на континента.

 

„През 2010 година Испания надвиши своята квота за улов на скумрия с 20 хиляди тона. Това количество е почти два пъти над заявеното”, добави Даманаки.

 

България е сред страните, които подкрепят реформите. 90 на сто от риболовните кораби у нас са в категорията „дребномащабни”. Страната ни вече е дала своето положително становище.

 

След като реформата в сектор „Рибарство” успешно премина през Европейския съвет и Европейския парламент, всяка от държавите-членки трябва да каже своята финална дума.

 

На борда на кораба има и един българин. Това е Йордан Георгиев, който е радиооператор. „Една от интересните кампании които правим е тази за Арктика. Плавахме почти до Северния полюс. Бяхме закрепени за плаващ леден блок”, разказа Георгиев.

 

Най-яркия спомен на Йордан е пътуването му до Арктика. „Там е доста интересно”, добави той.

 

„Мисията на кораба е да разкаже на света, че европейските морета нямат риба”, каза Деница Петрова от „Грийнпийс” България. Тя допълни, че това може да се промени, но трябват спешни мерки. 

 

„Грийнпийс” тръгва на едно турне, което започва в Румъния, втората спирка е Варна, а след това продължава към Гърция, Италия, Испания, Франция и други. Искаме да дадем глас на дребните рибари, защото те ловят риба по един традиционен начин и ако се лови така, ще има риба и след 10 години”, добави Петрова. 

 

У нас мисията на ледоразбивача и неговия екипаж е да подкрепи усилията на европейските институции да ограничат промишления риболов и унищожаването на морската фауна.