Омбдусманът трудно се ориентирал в новите фактури и разбира недоверието на хората в институциите

Две впечатления или очаквания гравитират около цената на тока в последно време – едното, че електроенергията поевтинява с около 4,5%, другото – че всъщност поскъпва. Каква е истината и с какви фактури разполага омбудсманът, научиха тази сутрин зрителите на „Здравей, България”, където гостува Константин Пенчев.

 

Вече имам две жалби с оплаквания, че новите фактури завишават сметките за ток”, призна Пенчев. Двама експерти на омбудсмана се опитвали да му обяснят за какво става дума в продължение на часове. Ориентацията обаче била много трудна. От думите му стана ясно, че „цената на електричеството през юли се изразява по един начин – с компонентите за зелена енергия, когенерация, „Мариците” и т.н., а за август ги няма отделно. Оказва се фактически, че цената на електроснабдяването е повишена – от 8 на 9 стотинки за киловатчас дневна енергия и от 2 на 4 стотинки при нощната тарифа. Намаление има при разпределението на енергията и в крайна сметка се получава намаление от над 4%”.

 

Константин Пенчев отбеляза, че няма начин за просто сравнение между двете фактури. „Ефектът от решението на ДКЕВР е понижение със средно около 5%”, цитира той обяснение от столичното електроразпределително дружество ЧЕЗ и добави от себе си: „Вярвайте ми!”.

 

„Хората излязоха на протестите през февруари не защото цените на тока бяха много високи, а защото бяха необяснимо високи, никой не обясни защо се вдигат изведнъж сметките. В случая отиваме в същия тупик. Масово пропагандираме, че сме намалили безпрецедентно сметките за ток, след което пускаме нови фактури и не обясняваме на хората нищо или им обясняваме така, че трябва да имаш до себе си двама експерти, за да го разбереш”, каза омбудсманът.

 

Регулаторният орган и Министерството на енергетиката трябва да дадат обяснение, смята Константин Пенчев. По думите му това е задължение на институциите на ЕРП-тата. „Хората не вярват на институциите и не са започнали да вярват. В момента изчакват да видят какво ще се случи, но изчакват с недоверие… Хората станаха недоверчиви, защото им писна от 25 години такова управление – недобро, непрозрачно”.

 

Общественото доверие в Пенчев, което отчитат социолозите, той си обяснява с работата му като омбудсман: „Въоръжен с това доверие, мога да извоювам много повече за хората, отколкото институциите”. По думите на омбудсмана влиянието на неговата институция се увеличило рязко след протестите през февруари, защото „хората излязоха на улицата и издигнаха тези лозунги, които ги има всяка година в доклада на омбудсмана до Народното събрание – всички тези констатации за непрозрачни цени, за несправедлива „Топлофикация”, за потъпкване на правата на потребителите”.

 

Целия разговор с омбудсмана на републиката можете да проследите във видеото.