С началото на лошото време нарастват и рисковете за полетите на авиацията

С началото на лошото време нарастват и рисковете за полетите на авиацията

 

Безопасността на полетите е гарантирана. 

 

Една от мерките за безопасност в авиацията е проверката на спирачния ефект.

 

„При снеговалеж и дъжд, задължително с това колело се измерва спирачния ефект на полосата на летището.

 

Тази система се използва през всички сезони. Особено при опасност от заледяване, мъгла и обилни валежи от дъжд и сняг.

 

"Автомобилът започва измерването, след като е набрал скорост от 96 километра в час", обясни Ростислав Бъчваров, ръководител "Оперативен център"

 


Тогава колелото се спуска и започва измерването. Получената графика се изпраща до всеки екипаж, летящ до София. Това е и документът, който може да затвори летището.

 

„Или продължава да се чисти пистата до постигането на необходимия спирачен ефект, или летището се затваря, докато се почисти полосата до необходимото качество", обясни Ростислав Бъчваров. 

 

Друга мярка е ежедневният оглед на пистата. Минималният брой е 4 пъти на денонощие. Това се прави, за да се избегне евентуално наличие на чужди предмети на пистата за излитане и кацане, които са опасни при засмукване от даден двигател. Освен това се прави оглед за наличието на птици и на други животни. Има специални системи за тяхното прогонване. 

 

Канадски гъски, попаднали в двигателите, станаха причината за аварийното приводняване на пътнически самолет  със 150 души на борда в река Хъдсън в Ню Йорк. Като по чудо нямаше загинали.

 

„Важна е също маркировката, която се прави навсякъде по летателното поле, и по перона, по стоянките и по самата писта”, обясни Ростислав Бъчваров. 

 

Тя трябва да се вижда и нощно време. По тази причина е с термопластична боя с перлено покритие. Освен това има и знаци, които оказват пътеката за рулиране. И не на последно място е изградена сложна система от светлини. Близо 2900 осветителни тела помагат на пилотите. При максимална видимост светлините се виждат от самолет, летящ над Правец.

 

По закон половин час преди кацане и след излитане стветлините трябва да бъдат включени. На ден се сменят по 1-2 изгорели крушки.

 

Още по темата безопасност, уникални кадри и как самолет не успя да се приземи от първия опит ще ви покажем утре вечер в Новините на Нова.