Променя ли БСП общественото мнение с платени почитатели?

На бял свят излязоха опорни точки с инструкции на БСП за организирани писачи по интернет форумите на голяма част от основните онлайн медии за това как да коментират правилно актуални политически събития и неудобни теми. Сайтът „Биволъ” публикува документи, показващи, че социалистическата партия е наела PR агенция, която да осигури разпространението на въпросните опорни точки с конкретни коментари чрез 700 трола. „Биволь” публикува и всички отчети на въпросната фирма „Лидуей” за последната година, адресирани до депутата от "Коалиция за България" Антон Кутев. Според Атанас Чобанов, главният редактор на сайта, документите са автентични.  

 

Оказва се, че и електронната поща на евродепутата Илияна Йотова е била разбита. От съдържанието на имейла се разбира, че и тя е работила със същата фирма и я е наемала за определени услуги.

 

Къде свършва работата на доброволците в интернет и къде започва купуването на обществено мнение? Какво е интернет трол? На тези въпроси потърси отговор репортерът на „Здравей, България” Ивайло Везенков.

 

„Щом Боко и Цеко опищяха страната, значи изборът на Пеевски за шеф на ДАНС ги е ударил по слабото място”

 

„Да попитат Плевнелиев колко офшорки има и колко пари са изпрани чрез тях”

 

„Орешарски засега има много позитивни действия, дано да продължи и занапред така!”

 

Това са мнения на хора в интернет. Съществуват и в момента и всеки може да ги прочете. Дали обаче са искрени или някой плаща за тях?

 

В интернет отново излиза порция опорни точки към симпатизантите на БСП, които активно пишат коментари в десетки сайтове. Целта е да изградят обществено мнение по важни въпроси. Интернет троловете, както са известни, са отбор от анонимни хора, натоварени със задачата да пишат мнения във форумите и новинарските сайтове.

 

Сайтът “Бивол” публикува документи, в които се твърди, че зад организираните мнения в интернет стои цяла PR агенция. Ако стотиците страници са истина, излиза, че фирмата редовно е изпращала отчети на БСП, в лицето на Антон Кутев. В тях най-подробно са описани положителните мнения за левицата, както и отрицателните, насочени срещу политическите опоненти. Всичко това с приложени данни за сайта, името на потребителя и написаното от него. И по-важното – фирмата е давала опорни точки на тези хора какво точно да напишат.

 

Срещу името на всеки човек в документите е описан и самият коментар. Под публикация за евентуални избори потребител с името Анонимен пише: „ББ априори иска оставка на правителството, просто защото иска той да ни управлява. Ама дори и той разбра, че с тези смешни протести няма как да събори легитимно управляващите, затова би отбой с надеждата, че до месец май догодина ще успее да се спазари с останалите извън парламента десни”.

 

Мненията на сочените за тролове присъстват в десетки интернет издания. Новината със заглавие “Министър Андреева отвя 20 чиновници” е коментирана от потребителя Здравко: “Похвално за министърката”.

 

А ето какво са накарани да напишат за Реформаторския блок: “Ако тези сини крила и кълки са реформатори, аз съм трамвай”.

 

Отчетът на PR агенцията съдържа и задълбочени анализи за имиджа на партията и политическите й опоненти. Не са спестени и съвети и насоки:

 

Ситуацията в БСП също не е добра. Остава впечатление за некоординираност и вътрешни противоречия в партията”.

 

До късно снощи от БСП отричаха да плащат на фирма да извършва тази дейност. По думите на депутата Антон Кутев партията разчита на доброволци, които стимулира, за да са по-активни в интернет.  

 

Ако PR агенцията е работила за БСП, това доброволно ли е ставало и защо всички коментари са описани подробно в специални отчети, все още остава загадка. Екипът на „Здравей, България” потърси фирмата и по телефона, и на място в офиса им в София. След като неин служител видя екипа на Нова през камерата на домофона, последва тишина. Гледната точка на фирмата остава неразбрана.

 

Повече по темата ще научите от видеото.

  1. Получавайте най-важното от деня в пощата си

    Имейл адрес