Български уред измерва как влияе радиацията на животните в открития Космос

Близо 70 години след изстрелването на първите живи организми в Космоса опитите с животни продължават. В изследванията участва и България. Български уред измерва как влияе радиацията на животните в открития Космос.

Колкото и странно да звучи първите живи организми, изстреляни в Космоса са цял контейнер с плодови мушици. Те политат от Ню Мексико през 40-те години целта е да се изследва влиянието на радиацията върху тях. Изненадващо мушиците се връщат без грам увреждане.

В космическата надпревара се втурват и руските учени. 1951-ва - Дезик и Циган стават първите кучета-космонавти, които се връщат живи на Земята.

6 години по-късно първото живо същество, което обикаля Земята в Космоса, е руското куче Лайка. Без чистокръвно потекло, буквално хваната от улицата и преминала сериозна тренировка. Същински герой в съветския свят по това време – а и десетилетия по-късно.

Тъй като СССР няма технология за „обратен билет“, най-прочутото куче-космонавт умира по време на полета, след като „Спутник-2“ изгаря в атмосферата.

Експериментите с животни продължават и до днес. Български уред, измерващ радиацията е изпратен в малък ноев ковчег в Космоса.

Така риби, охлюви, мишки и тритони се изкачват на 175 километра над Международната станцията с космонавти.

Оцеляват и част от мишките. Рибите обаче загиват до една. Експериментът показва как влияе огромната доза радиация и какво се случва с метаболизма на такава височина. А оттам се правят изводите.

Учените са единодушни, животните са неизбежните жертви в полза на големия прогрес на човечеството.

Повече по темата гледайте във видеото.