Родните компании не са готови да инвестират в отглеждането на коне

 

Наши коне, участвали в големи филмови продукции, стават холивудски звезди. Визия, повече талант и още повече упорит труд. Всичко това важи с пълна сила не само за хората, които галопират към успеха, но и за конете. Красимир Симеонов се занимава от 20 години с обучението им. За Цветелина Цанева това е начин на живот. 


Запознаваме се и с коня Трой– главен кон във филма „300”. На страната на лошите – но само на екран. За да стигне до голямото кино, Трой извървява дълъг път. Обучението му с Краси започва преди 5 години. Двамата обаче се разделят, защото собственикът на Трой го продава и жребецът заминава за друг град. Няколко години по-късно обаче конят има нов собственик, връща се в столицата и подновява тренировките си с Краси. В този момент  холивудската продукция „300” търси дубльор за основния кон във филма. Упоритите тренировки и вярата на Краси в таланта на Трой носят резултат. Жребецът печели ролята. При това не просто като дубльор – отвоюва си главната.

 

Българите са дошли на тази земя на коне. И въпреки че историята ни, още от времето на прабългарите, е свързана с тези животни, днес, нямаме традиция за работа с тях. Ако в Испания, конната езда и обездката са част от културата, в България, който иска да се занимава с това, трябва да търси, да опитва, да пада и да става. Да бъде самоук. Което често е опасно.
Краси и Цвети чувстват конете повече като учители, а не като свои ученици. 

 

У нас обаче компаниите все още не са готови да инвестират в обучението на коне. Дали заради парите, или просто защото не осъзнават ползата. Факт е обаче, че засега само децата се доверяват на лечебната сила на конете. За това и ездата е част от терапевтичните лечния на тежки заболявания - като аутизъм.